EBE520 İnfertilite ve Yardımcı Üreme Teknikleri ve Ebenin Rolü

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE520
Ad İnfertilite ve Yardımcı Üreme Teknikleri ve Ebenin Rolü
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Amaç, infetil çiftlere tanı ve tedavi aşamasında yardımcı olmak için gerekli güncel danışmanlık becerilerini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

İnfertil çiftlerin ve yardımcı üreme tekniklerine başvuran çiftlerin fiziksel ve psiko-sosyal bakım ve danışmanlık gereksinimlerinin tanılanması ve giderilmesine, infertilite ünitelerinin total bakım ve koordinasyonuna ilişkin bilgi ve uygulamaları içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

İnfertilite Hemşireliği, Ed. N. Kızılkaya Beji, Üreme Sağlığı ve İnfertilite Hemşireliği Derneği Yayını, No.1, 265-278, Acar Basım ve Cilt San. Tic. A.Ş. İstanbul, 2009. Taşkın L. (2009), Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, VII. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara Alvero, Ruben. Reproductive endocrinology and infertility: the requisites in obstetri, Mosby, 2007. Rebecca A. Clark. et al. Planning parenthood [electronic resource] : strategies for success in fertility assistance, adoption, and surrogacy. Johns Hopkins University Press, 2009. Gerard S. Letterie. Surgery, assisted reproductive technology and infertility: diagnosis and management of problems in gynecologic reproductive medicine. Taylor and Francis, 2005. Speroff Leon, Clinical Gynecologic Endocrinology and Infertility. Lippincott Williams and Wilkins, 2005.

Notlar

Çukurova Üniversitesi Kütüphanesi https://library.cu.edu.tr/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İnfertilite nedenlerini ve risk faktörlerini tanımlar,
ÖÇ02 İnfertilitenin çiftler üzerindeki psikososyal etkilerini anlatır,
ÖÇ03 İnfertil çiftin değerlendirilmesi amacıyla yapılan işlemleri açıklar,
ÖÇ04 İnfertilite tedavi yöntemlerini açıklar,
ÖÇ05 İnfertil çiftlerde sağlıklı yaşam biçimi davranışları geliştirmenin önemini ifade eder,
ÖÇ06 İnfertilite tanı ve tedavisinde hastanın eğitim ve danışmanlık gereksinimlerini saptar,
ÖÇ07 İnfertilite tanı, tedavi sürecinde hasta ve çalışan güvenliği konusunda örnek verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Doğurganlık bilinci geliştirme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 İnfertilite prevalansı Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 İnfertilite risk faktörleri nedenleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
4 İnfertilitenin çiftler üzerindeki psikososyal etkileri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
5 İnfertil çiftin değerlendirilmesi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme
6 İnfertilite tedavi sürecinde hasta ve çalışan güvenliği Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma
7 İnfertilite tedavisi ve etik sorunlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İnfertilitede tedavi yaklaşımları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
10 İnfertilitede tedavi yaklaşımları-2 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
11 İnfertil çiftlerin tanı, tedavi sürecinde ebelik yaklaşımı Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
12 Yardımcı üreme teknikleri (YÜT) ve son gelişmeler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
13 İnfertil çiftlerde eğitim ve danışmanlık süreci Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım
14 İnfertil çiftlerde sağlıklı yaşam biçimi davranışları geliştirme ve ebenin rolü Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 İnfertil çiftlerde sağlıklı yaşam biçimi davranışları geliştirme ve ebenin rolü 2 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 90
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,60
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 29.09.2024 02:45