Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| FARMAKOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | FAR545 |
| Ad | Moleküler Farmakoloji |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin farmakoloji bilimini moleküler düzeyde öğrenmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği
Hücrenin yapısı, organelleri, subsellüler yapılar ve bu yapıları etkileyen ilaçlar, reseptör teorileri, reseptörler, doz-yanıt ilişkileri, agonizma, antagonizma, reseptör sonrası mekanizmalar, G proteinleri, sinyal transdükleme sistemleri, iyon kanalları, hücresel enzimler, iyon pompaları, moleküler düzeyde ilaç etki mekanizmaları.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Dickenson J., et al. Molecular Pharmacology: From DNA to Drug Discovery, Wiley Blackwell.
Notlar
Bilimsel veri tabanı
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Reseptörleri anlatır. |
| ÖÇ02 | Sinyal transdükleme sistemlerini anlatır. |
| ÖÇ03 | Agonizma ve antagonizma arasındaki farkı açıklar |
| ÖÇ04 | Reseptör sonrası mekanizmaları anlatır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji, farmakokinetik ve farmakodinamik kavramlarını açıklar | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların yan tesirlerini ve toksik tesirlerini açıklar | |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | In vitro veya in vivo farmakolojik bir çalışma için deney düzeneğini kullanır | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel literatürleri takip eder | 5 |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir araştırmanın projelendirilmesinde, sürdürülmesinde ve verilerin analizinde görev alır. | 4 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma etiğinin öneminin farkındadır. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşüncesini analitik bir şekilde ifade eder ve hipotez kurar. | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesinde görev alır. | 4 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımının öneminin farkındadır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Hücrenin yapısı, ve subsellüler organelleri | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Hücre yapısını etkileyen ilaçlar | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Reseptör teorileri | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Reseptörler | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Reseptörleri etkileyen ilaçlar | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Doz-yanıt ilişkileri | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Agonizma | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Kitap ve bilimsel veritabanı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
| 9 | Antagonizma | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Reseptör sonrası mekanizmalar | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | G proteinleri | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Sinyal transdükleme sistemleri | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | İyon kanalları | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Hücresel enzimler | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | iyon pompaları | Kitap ve bilimsel veritabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve bilimsel veritabanı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve bilimsel veritabanı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||