Genel Bilgi
Kod | FDBH799 |
Ad | İslam Düşüncesinin Yapısı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 0 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İslam Düşünce Tarihi’nin üç temel disiplini olan Kelam, Tasavvuf ve Felsefe hakkında temel düzeyde bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Kelam, Tasavvuf ve İslam Felsefesi Gelenekleri
Dersin Ön Koşulu
İlahiyat ve felsefe sahalarında giriş düzeyinde bilgi sahibi olmak.
Kaynaklar
Türker, Ömer, İslam Düşünce Gelenekleri: Kelam-Felsefe-Tasavvuf, İstanbul: Ketebe, 2018.
Notlar
Yavuz, Yusuf Şevki, “Kelam”, TDV İslam Ansiklopedisi, Ankara: TDV Yayınları, 2011, c. 25, s. 196-203. Kaya, Mahmut & Anay, Harun, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul: TDV Yayınları, 1995, c. 12, s. 311-330. Öngören, Reşat, “Tasavvuf”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul: TDV Yayınları, 2011, c. 40, s. 119-126.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kelam, tasavvuf ve İslam felsefesinin mahiyetini kavrar. |
ÖÇ02 | İslam dünyasındaki felsefi yapı ve kültürleri bilir. |
ÖÇ03 | İslam düşüncesinin üç temel disiplininin güçlü ve zayıf yönleri hakkında farkındalık kazanır. |
ÖÇ04 | İslam felsefesinin oluşum süreçlerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ana Hatlarıyla Kelam Tarihi | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Kelam Geleneğinde Akıl ve İnsan | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kelam Geleneğinde Evren ve Tanrı’yla İlişkisi | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kelam Geleneğinin Gücü ve Sınırları | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tasavvuf Geleneğinde İnsan | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tasavvuf Geleneğinde Tanrı ve Varlık | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınava kadar işlenmiş derslerin içeriğini özümser. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tasavvufun Gücü ve Sınırları | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ana Hatlarıyla İslam Felsefesi Tarihi | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İslam Felsefesi Geleneğinde Akıl ve İnsan | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İslam Felsefesi Geleneğinde Varlık | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İslam Felsefesi Geleneğinde Evren ve Tanrı’yla İlişkisi | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İslam Felsefesinin Temel İlkeleri: Nedensellik, Tabiat ve Nefs | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İslam Felsefesinin Gücü ve Sınırları | Ders kitabının ve yardımcı kitapların ilgili bölümlerini okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ara sınava kadar işlenmiş derslerin içeriğini özümser. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ara sınava kadar işlenmiş derslerin içeriğini özümser. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 2 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | ,08 | ||
AKTS | 0 AKTS |