Genel Bilgi
Kod | FAR626 |
Ad | Besin ve İlaç Etkileşmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CEMİL GÖÇMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CEMİL GÖÇMEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Besin ilaç etkileşiminin tedavi deki öneminin öğrencilere kavratılması bu konuda farkındalık yaratılması
Dersin İçeriği
besinlerle ilaçlar arasındaki etkileşiminin ilacın vücut içerisindeki seyri üzerindeki önemi ve bu konuda en önemli besinlerin neler olduğu anlatılacak.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
slayt föyleri literatürler
Notlar
literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar |
ÖÇ02 | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. |
ÖÇ03 | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir |
ÖÇ04 | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel Oluş Özelliklerine Göre Diyet-İlaç Etkileşme Tipleri | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İlaç-besin etkileşmeleri | tıbbi farmakoloji kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | vücutta İlaçlarla oluşturulan ana eksiklikler | tıbbi farmakoloki kitaplarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İlaç-İlaç ve İlaç- Besin Etkileşmeleri Açısından Risk Grupları | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yaşlı popülasyonun İlaç-Besin Etkileşmeleri Açısından Risk Grubu Olma Nedenleri | kitaplar dan ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | alkolikler ve ilaç etkileşimi | kitaplardan ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | ilaç dışı satılan ürünler ile ilaç etkileşiminin önemi | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | anlatılan konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | ilaç absorpsiyonunun besinlerle değiştirilmesi | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Nutrisyonel Eksikliklerin Karma Fonksiyonlu Oksidaz (KFO) Sistemi Üzerine Etkileri | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Nutrisyonel Eksikliklere Neden Olabilen İlaç veya İlaç Grupları | kitaplardan ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Vitamin ve Mineral Düzeyine İlaçların Etkileri / Vitamin Antagonisti Olan İlaçlar | kitaplardan ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | mineral düzeyini etkileyen ilaçlar | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | İlaçlarla Etkileşen Bitkiler ve Sonuçları | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Besin-İlaç Etkileşmelerinin Neden Olduğu Klinik Sonuçlar | internet taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,88 | ||
AKTS | 4 AKTS |