Genel Bilgi
Kod | FAR657 |
Ad | Yaşam Tarzı Değişikliğinin Farmakolojik Tedaviye Katkısı II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında öğrencinin yaşam tarzı değişikliğinin ve yaşam tarzı tıbbının önemini kavraması ve yaşam tarzı değişikliğinin farmakolojik tedaviye olan katkısını öğrenerek bilgi ve donanımını arttırması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Yaşam tarzı değişikliği ve yaşam tarzı tıbbı-Giriş, Hastalıkların rasyonel tedavi yaklaşımlarında yaşam tarzı değişikliği ve yaşam tarzı tıbbının önemi, Yaşam tarzı tıbbının temel prensipleri, kanıta dayalı uygulamalar ve klinik pratiğe entegrasyon, Kronik hastalıkların gelişiminde yaşam tarzı faktörlerinin rolü ve yaşam tarzı değişikliklerinin sağlık üzerindeki etkileri, Kanıta dayalı yaşam tarzı tıbbı müdahaleleri: Yaşam tarzı tıbbı müdahalelerinin planlanması ve uygulanması: Multidisipliner yaklaşım, Kronik hastalıkların epidemiyolojisi ve yaşam tarzı faktörlerinin rolü, Beslenme ve sağlık: Makro ve mikro besinler, sağlıklı beslenme modelleri ve kişiye özel beslenme stratejileri, Besin intoleransları ve alerjiler, Fiziksel aktivite ve sağlık: Fiziksel aktivitenin faydaları, egzersiz türleri ve önerileri, Stres yönetimi ve sağlık: Stresin fizyolojik ve psikolojik etkileri, stres yönetimi teknikleri, Uyku ve sağlık: Uykunun önemi ve fizyolojisi, uyku bozuklukları, uyku kalitesini artırma stratejileri, Madde Kullanımı ve sağlık: Tütün, alkol ve diğer madde bağımlılıkları, madde kullanımının sağlık üzerindeki etkileri, bağımlılık tedavisi yaklaşımları, Yaşam tarzı değişikliği: Davranış değişikliği teorileri, motivasyonel görüşme, hedef belirleme ve takip, davranış değişikliğini sürdürme stratejileri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Bilimsel veri tabanı
Notlar
Bilimsel veri tabanı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşam tarzı tıbbının temel prensiplerini, kanıta dayalı uygulamaları ve klinik pratiğe entegrasyonu anlatır. |
ÖÇ02 | Kronik hastalıkların epidemiyolojisini ve yaşam tarzı faktörlerinin rolünü açıklar. |
ÖÇ03 | Stresin fizyolojik ve psikolojik etkilerini, stres yönetimi tekniklerini sayar. |
ÖÇ04 | Davranış değişikliği teorilerini, motivasyonel görüşmeyi, hedef belirleme ve takibi, davranış değişikliğini sürdürme stratejilerini anlatır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yaşam tarzı değişikliği ve yaşam tarzı tıbbı-Giriş | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hastalıkların rasyonel tedavi yaklaşımlarında yaşam tarzı değişikliği ve yaşam tarzı tıbbının önemi | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yaşam tarzı tıbbının temel prensipleri, kanıta dayalı uygulamalar ve klinik pratiğe entegrasyon | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kronik hastalıkların gelişiminde yaşam tarzı faktörlerinin rolü ve yaşam tarzı değişikliklerinin sağlık üzerindeki etkileri | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kanıta dayalı yaşam tarzı tıbbı müdahaleleri: Yaşam tarzı tıbbı müdahalelerinin planlanması ve uygulanması: Multidisipliner yaklaşım | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kronik hastalıkların epidemiyolojisi ve yaşam tarzı faktörlerinin rolü | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Beslenme ve sağlık: Makro ve mikro besinler, sağlıklı beslenme modelleri ve kişiye özel beslenme stratejileri | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
9 | Besin intoleransları ve alerjiler | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Fiziksel aktivite ve sağlık: Fiziksel aktivitenin faydaları, egzersiz türleri ve önerileri | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Stres yönetimi ve sağlık: Stresin fizyolojik ve psikolojik etkileri, stres yönetimi teknikleri | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Uyku ve sağlık: Uykunun önemi ve fizyolojisi, uyku bozuklukları, uyku kalitesini artırma stratejileri | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Madde Kullanımı ve sağlık: Tütün, alkol ve diğer madde bağımlılıkları, madde kullanımının sağlık üzerindeki etkileri, bağımlılık tedavisi yaklaşımları | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yaşam tarzı değişikliği: Davranış değişikliği teorileri, motivasyonel görüşme, hedef belirleme ve takip, davranış değişikliğini sürdürme stratejileri-I | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yaşam tarzı değişikliği: Davranış değişikliği teorileri, motivasyonel görüşme, hedef belirleme ve takip, davranış değişikliğini sürdürme stratejileri-II | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,04 | ||
AKTS | 4 AKTS |