Genel Bilgi
Kod | Trans624 |
Ad | Biostatistics for Epidemiological Research (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersi alan öğrencilerin epidemiyolojik araştırmalarda planlama ve uygulama için gerekli istatistiksel yöntemleri kavraması ve uygulayabilmesi
Dersin İçeriği
Klinik ve epidemiyolojik araştırmalarda kullanılan istatistiksel yöntemlerin anlaşılması ve uygulanması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Slayt sunumları ve online kaynaklar
Notlar
Derste güncel kaynaklar önerilecektir
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Epidemiyolojik araştırma tiplerini tanımlar ve araştırmaya uygun çalışma tipini seçer |
ÖÇ02 | Örneklem büyüklüğü hesaplamayı öğrenir |
ÖÇ03 | Karıştırıcı faktörlerin çalışma grupları seçimine ve istatistiksel yöntemlere etkisini öğrenir |
ÖÇ04 | Normal dağılım ile ilgili istatistiksel yöntemleri uygular |
ÖÇ05 | Normal dağılıma uymayan çalışma populasyonlarında uygun istatistiksel yöntemleri belirler ve uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve translasyonel tıp alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıbbın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik yöntemleri tanımlar, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp ile ilgili çalışmalarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini üst düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıbba yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, gereç ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler (alet, yöntem, tedavi, ilaç) geliştirir. | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel Tıp laboratuvarlarının düzenini sürdürür ve laboratuvarda çalışma saatlerinde öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşılması halinde çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel tıp ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide (SCI, SCI-Expanded, SSCI, or AHCI) kapsamında) yayınlar ve bilimsel toplantılarda sunar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile translasyonel tıp alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar ve toplumu bilgilendirmek üzere sunar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Translasyonel Tıp alanında uzman veya uzman olmayan gruplarla güncel gelişme ve araştırmalar hakkında yazılı, sözlü ve görsel olarak nicel ve nitel verilerle de destekleyerek etkin bir iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp ile ilgili bir kavram, konu veya olgunun nasıl öğretilmesi gerektiğini öğrenir. | 2 |
PÖÇ17 | Belirsiz | Akranlarıyla bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Translasyonel tıp ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekleyerek toplumsal strateji, uygulama planları ve kalite süreçlerinde kullanır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun translasyonel tıp konusunda farkındalığının artmasını sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Epidemiyolojiye Giriş | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Epidemiyolojide çalışma tasarımları (Gözlemsel çalışmalar: kesitsel, vaka kontrol, kohort ve Klinik çalışmalar) | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sağlık ölçümü | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Morbidite ve Mortalite Ölçümleri | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Salgın Araştırması ve Yönetimi Epidemiyolojik Sürveyans | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Oranlar, orantılar ve oranlar, Risk ölçümleri | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tanımlayıcı Epidemiyoloji | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Hastalık Nedenselliği (sebeplerin değerlendirilmesi ve hastalıkların doğal seyri) | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Enfeksiyon hastalıklarının epidemiyolojisi | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Veri Kaynakları ve Veri Toplama Yöntemleri | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Klinik Epidemiyoloji, Tarama ve Tanı testleri | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tanımlayıcı istatistikler | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hipotez testi | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Risk faktörleri için hipotez testi | İlgili Kaynak kitaptan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |