Genel Bilgi
Kod | MK539 |
Ad | Specific Machine Elements |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NECDET GEREN |
Dersin Amacı / Hedefi
Makineleri oluşturan özel makine elemanlarının tasarımını öğretmek
Dersin İçeriği
Giriş Konik dişlilerin tasarımı Sonsuz dişli ve dişli çarkı tasarımı Dişlilerin yağlanması, Konik ve sonsuz dişlilerin imalatı, Dişli toleransları ve ölçümü Debriyaj ve frenlerin tasarımı Kaplinler ve volanların tasarımı Esnek mekanik elemanların tasarımı Tasarım örnekleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gears and Gear Manufacture: The Fundamentals by Richard H. Ewert (Dec 1996) Shigley´s Mec. Eng. Design R. G. BUDYNAS, J. K. NISBETT 9 th SI Edition Fund. of Mach. Elem. B.J. HAMROCK Gear Handbook: The Design, Manufacture and Application of Gears by Darle W. Dudley and Dennis Townsend (1 Oct 1991 Clutches and Brakes: Design and Selection William C. Orthwein
Notlar
Ders notu ve kitaplar yeterlidir. Başka bir kaynağa ihtiyaç yoktur.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Düz konik dişlileri tasarlar. Spiral konik dişlileri tasarlar. |
ÖÇ02 | Fren tasarımı yapar. Debriyaj tasarlar. |
ÖÇ03 | Kaplin ve volan tasarlar. |
ÖÇ04 | Makine tasarımında statik ve dinamik tasarım yaklaşımlarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | 1 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında literatür araştırması yapar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | GİRİŞ, KONİK DİŞLİLERİN TASARIMI; Konik dişli gerilmeleri ve dayanım, AGMA eşitlik faktörleri, düz konik dişli analizi, konik dişli tasarımı, | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Spiral, Zerol, hypoid ve spiroid dişlilerin tasarımı | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | SONSUZ DİŞLİ TASARIMI; AGMA eşitlikleri, sonsuz dişli analizi, sonsuz dişli tasarımı, Buckingham aşınma yükü, problemler | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | DİŞLİLERDE YAĞLAMA, KONİK VE SONSUZ DİŞLİLERİN İMALATI, | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | DİŞLİ TOLERANSLARI | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
6 | DİŞLİ MUAYENE ÖLÇÜM CİHAZLARI | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı- Tasarım projeleri ev ödevi olarak verilecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | DEBRİYAJLARIN VE FRENLERİN TASARIMI; Debriyaj ve frenlerin static analizi, iç genişlemeli , İç balata genişlemeli kampanalı debriyaj ve frenler, Dış balata (sıkıştırmalı) kampanalı debriyaj ve frenler, bant tipi debriyaj ve frenler, sürtünme tipi eksenel debriyajlar ve tasarımları | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Konik debriyaj ve frenler, disk frenleri, Enerji faktörleri, Sıcaklık artışı, Sürtünme malzemeleri, Çeşitli tip debriyajlar. | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
9 | Problem çözümleri | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | VİZE SINAVI | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | KAPLİNLERİN VE VOLANLARIN TASARIMI | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | ESNEK MEKANİK ELEMANLAR; kayışlar, düz ve kavisli kayış kasnak sürücüler, zaman kayışları JİROSKOPLAR | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Anlatım |
13 | Tasarım projeleri sunu ve tartışmaları-1 | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Gösteri, Tartışma |
14 | Tasarım projeleri sunu ve tartışmaları-2 | Kaynak kitaplardan İlgili bölümler çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | FİNAL SINAVI | Sorumlu olunan bölümler çalışılmalı ve problem çözümleri yapılmalı. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
16 | BÜTÜNLEME SINAVI | Sorumlu olunan bölümler çalışılmalı ve problem çözümleri yapılmalı. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | BÜTÜNLEME SINAVI | Sorumlu olunan bölümler çalışılmalı ve problem çözümleri yapılmalı. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,84 | ||
AKTS | 6 AKTS |