Genel Bilgi
Kod | MK577 |
Ad | Product Design and Development |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NECDET GEREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin temel amacı ürün tasarım sürecini ve ürün tasarım sürecini destekleyecek teknik ve yöntemleri vermektir.
Dersin İçeriği
Giriş, geliştirme süreci ve organizasyonlar Genel ürün tasarım süreci, ürün ve süreç döngüleri Problemin tanımlanması ve ihtiyacın belirlenmesi, müşteri taleplerinin belirlenmesi, ürün özelliklerinin belirlenmesi Takım davranışı, zaman kontrolu, planlama ve programlama Bilgi elde etme, tasarım bilgi tipleri, kop ve standartlar, patentler ve fikri haklar Ürün fikir geliştirme için mantksal ve yaratıcı düşünme metodları, fonksiyonel ayrıştırma ve gösterim, fonksiyon-çözüm ağacı Yaratıcı problem çözme tekniği teorisi (TRIZ) veürün tasarımına uygulaması, Morfolojik tasarım metodları Karar verme ve tasarım fikri seçme teknikleri, Pugh çizelgesi ve ağırlık karar matrisi Ürün tasarım uygulama örneği Tasarımı bütünleştirme ve detay tasarım Malzeme seçim tekniklerine bakış İmalat için tasarım Ekonomik analiz, tersine mühendislik ve yeniden tasarım, patent başvurusu, prototipleme ve vaka çalışmaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Engineering Design G. E. Dieter, L.C. Schmidt, 5th Edit. McGraw-Hill
Notlar
Product Design and Development, K. T. Ulrich, S. D. Eppinger, 5th Edition, McGraw-Hill
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genel ürün/makine tasarım sürecini bilir ve ürün tasarımında uygular. Müşteri ihtiyaç ve gereksinimlerini belirler. |
ÖÇ02 | Ürün tasarımı için gerekli olan unsurları (specifications) oluşturur. Sistematik ve yaratıcı düşünce (problem çözme) geliştirme tekniklerini bilir ve uygular. |
ÖÇ03 | Yaratıcı düşünce süreci sonucunda elde edilen en uygun çözümü belirlemede kullanılan teknikleri bilir. Tasarım için imalat (design for manufacturing) kavramını bilir. |
ÖÇ04 | Ürün tasarımında kullanılan ekonomik analizleri gereçekleştirebilir. Ürüne yeniden tasarım ve tersine mühendislik ile ilgili teknikleri uygulayabilir. Patent taraması ve başvurusu yapabilir. Ürün protipleme çalışmaları yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | 3 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında literatür araştırması yapar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, geliştirme süreci ve organizasyonlar | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 2 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
2 | Genel ürün tasarım süreci, ürün ve süreç döngüleri | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 2 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
3 | Problemin tanımlanması ve ihtiyacın belirlenmesi, müşteri taleplerinin belirlenmesi, ürün özelliklerinin belirlenmesi | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 3 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
4 | Takım davranışı, zaman kontrolu, planlama ve programlama | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 4 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
5 | Bilgi elde etme, tasarım bilgi tipleri, kop ve standartlar, patentler ve fikri haklar | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 4 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
6 | Ürün fikir geliştirme için mantksal ve yaratıcı düşünme metodları, fonksiyonel ayrıştırma ve gösterim, fonksiyon-çözüm ağacı | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 5 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
7 | Yaratıcı problem çözme tekniği teorisi (TRIZ) ve ürün tasarımına uygulaması, Morfolojik tasarım metodları | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 6 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
8 | Karar verme ve tasarım fikri seçme teknikleri, Pugh çizelgesi ve ağırlık karar matrisi | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 7 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
9 | Ürün tasarım uygulama örneği | Proje uygulaması ile ilgili ön araştırma yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Vize sınavı | sınava hazırlanılmalı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
11 | Tasarımı bütünleştirme ve detay tasarım | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 8 ve 9 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
12 | Malzeme seçim tekniklerine bakış | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 11 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
13 | İmalat için tasarım | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 13 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
14 | Ekonomik analiz, tersine mühendislik ve yeniden tasarım, patent başvurusu, prototipleme ve vaka çalışmaları | Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 16-17 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
15 | Final sınavı | sınava hazırlanılmalı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
16 | Bütünleme sınavı | sınava hazırlanılmalı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Bütünleme sınavı | sınava hazırlanılmalı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |