Genel Bilgi
Kod | MK0041 |
Ad | Advanced Pneumatic Circuit Design |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NECDET GEREN |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin temel amacı, pnömatik sistemlerin tasarımında, adım sayıcı, Kademeli sıralı kontrol sistemi, Boolen Mantık kavramları, Doğruluk tablosu ve Karnaugh-veitch haritası gibi teknikleri kullanılarak ileri seviye pnömatik devre tasarımını öğretmektir.
Dersin İçeriği
1-Giriş, 2-Pnömatik Adım-sayıcı devre tasarımı, 3- Pnömatik Kademeli Pnömatik sıralı kontrol sistemi, 4-Boolen Mantık Kavramları 5-Karnaugh-veitch haritası, 6-Kombinesyonel Devre Tasarımı, 7-Tasarım Problemleri.
Dersin Ön Koşulu
MES-417 Pneumatic Systems For Automation
Kaynaklar
Ders notları, Pneumatic Control for Industrial Automation Peter Rohner, Cutting Cost with Pneumatics Werner Deppert/Kurt Stoll WOGEL Buchverlah Würzburg ISBN 3-823-0251-6
Notlar
Pneumatic Drives System Design, Modelling and Control,Gordon Smith 2007th Edition
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Pnömatik devre şemalarını analiz eder ve tasarım hatalarını tespit eder. |
ÖÇ02 | Adım sayıcı (Step-Counter) tekniğini kullanarak pnömatik devre tasarımı yapabilir. |
ÖÇ03 | Kademeli dizi tekniğini kullanarak pnömatik devre tasarımı yapabilir. |
ÖÇ04 | Kademeli dizi tekniğini kullanarak pnömatik devre tasarımı yapabilir. Boolen Cebiri, Doğruluk Tabloları ve Karnaugh-Veitch haritaları kullanarak karmaşık Kombinasyonel (Combinational) pnömatik sistemlerin devre şemalarını tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | 2 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında literatür araştırması yapar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Pnömatiğin ilkeleri | Kaynak ve yardımcı kitap-Chapter 1-7 | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | PNÖMATİK ANA BİLEŞENLERİ, Pnömatik Aktüatörler, Valfler ve temel prensipler. | Kaynak ve yardımcı kitap-Chapter 1-7 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri, Anlatım, Tartışma |
3 | PNÖMATİK SIRALI DEVRE TASARIMI; Hareket-zaman-adım diyagramı, çakışan sinyaller, sıralı devre tasarım metodu, Sıralı devre kontrolü için mantıksal anahtarlama eşitlikleri, | Kaynak kitap-Chapter 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Tekrarlı ve eş zamanlı silindir hareketleri, VE vaflerinin seri bağlantısı,Eş değer "VE" fonksiyonu, zaman gecikmeli sıralama, Woodpecker hareket controlu, sıralı devrede tehlike anında ani durdurma,. | Kaynak kitap-Chapter 8 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Çeşitli ani durdurma ve devre kontrol seçim devreleri , durdurma modülleri, ticari sıralı devre modulleri, tasarım problemleri. | Kaynak kitap-chapter 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | CASCADE control yöntemi ile tasarım, Rohner kademeli tasarım yöntemi, Alternatif kademeli tasarım yöntemleri Kademeli gruplar için gruplama prosedürü, Kademeli devre yapısı, | Kaynak kitap-Chapter 9 | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
7 | “Seri” işlevleri ve aynı “VE” işlevleri Kademeli devreler için acil durdurma Kontrol problemi 1 Kontrol problemi 2 Kontrol problemi 3, Fluid-Sim vb devre tasarım yazılımları | Kaynak kitap-chapter 9, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak kitap-chapter 1-9, | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Proje / Tasarım |
9 | Mantıksal anahtarlama denklemleri, Boolen Mantığı Kavramları, Birden fazla giriş sinyali için teoremler. | Kaynak kitap-Chapter 10 | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | Doğruluk tablosu yapımı ve kullanımı, Doğruluk tablolarının ikili kodlanması, Temel mantık fonksiyonları için doğruluk tabloları | Kaynak kitap-Chapter 10 | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Karnaugh-veitch haritası Karnaugh-veitch haritasını döngüye alma kuralları Döngüden sonra küçültülmüş denklemlerin çıkarılması | Kaynak kitap-Chapter 10 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kontrol problemi 1, Kontrol problemi 2, Kontrol problemi 3 Kontrol problemi 4, ün çözümleri | Kaynak kitap-chapter 10 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Kontrol problemi 5 in çözümü, Kontrol problemlerini gözden geçirme, Kombinasyonel şablon devreleri, T-flip-flop, Boolean tanımlayıcı karekterleri | Kaynak kitap- Chapter 10, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Elektro-pnömatik ve Programlanabilir kontrolculer | Kaynak kitap- Chapter 11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Project planning studies, circuit documentation and circuit design | Kaynak kitap- Chapter 12-16 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynak kitap ve ders ile ilgili tüm ders notları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |