Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| HEMŞİRELİK (DR) | |
| Kod | HEM626 |
| Ad | Cerrahide Yeni Gelişmeler |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Cerrahi hemşireliğinde yeni yaklaşımları, gelişmeleri ve kanıt temelli uygulamaları öğretmektir.
Dersin İçeriği
Transplantasyon Hemşireliğinde yeni yaklaşımlar; Endoskopi Hemşireliği ve Yeni Yaklaşımlar; Günübirlik Cerrahi; Robotik Cerrahi; Kolorektal Cerrahi ve Yeni Yaklaşımlar; Perioperatif Hemşirelikte Kayıt ve Önemi; Hibrid Ameliyathanelerde Hemşirenin Görev ve Sorumlulukları; Hastada Anestezi Kontrolü; Ofis Temelli Hemşirelik ve Cerrahi;Cerrahi Hastasının Evde Bakımı; Bioterörizmde Hemşirelik; CVP Hastasında Hemşirelik Bakımi; Total Parenteral Beslenmede Hemşirelik Bakım Protokolü ; Post-travmatik Distres Sendromu
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Aydın A. (Ed.) (2021). Bakım Kalitesini İyileştirmede İnovasyon. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
Notlar
sürekli uluslararası ve ulusal dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Cerrahi hastasının bakımı ile ilgili yeni uygulamaları açıklar. |
| ÖÇ02 | Cerrahi hemşireliği ile ilgili güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürü tartışır. |
| ÖÇ03 | Cerrahi hemşireliğinin gelişimine katkı sağlayacak araştırmalar ve yayınlar yapar. |
| ÖÇ04 | Cerrahi hemşireliği bilimine yenilik getiren çalışmalar yürütebilir. |
| ÖÇ05 | Cerrahi hastasının evde bakımını planlar ve uygular. |
| ÖÇ06 | Cerrahi hemşireliğinde kullanılan yeni ürünleri örneklendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Transplantasyon Hemşireliğinde yeni yaklaşımlar | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Endoskopi Hemşireliği ve Yeni Yaklaşımlar | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Günübirlik Cerrahi | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Robotik Cerrahi | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 5 | Kolorektal Cerrahi ve Yeni Yaklaşımlar | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
| 6 | Perioperatif Hemşirelikte Kayıt ve Önemi | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
| 7 | Hibrid Ameliyathanelerde Hemşirenin Görev ve Sorumlulukları | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 8 | Ara Sınav | Anlatım, tartışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
| 9 | Hastada Anestezi Kontrolü | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Cerrahi Hastasının Evde Bakımı | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Bioterörizmde Hemşirelik | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | CVP Hastasında Hemşirelik Bakımı | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
| 13 | Total Parenteral Beslenmede Hemşirelik Bakım Protokolü | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
| 14 | Post-travmatik Distres Sendromu | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Ofis Temelli Hemşirelik ve Cerrahi | Anlatım, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||