Genel Bilgi
| Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
| Diş Protez Teknolojisi | |
| Kod | DPT126 |
| Ad | Ortodonti |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Beyza Deniz TÜRKOĞLU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ortodonti tedavisinde kullanılan sabit ve hareketli apareyleri üretebilmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Ortodontik tedaviler için gerekli apareylerin çeşitleri ve üretilmesi açıklanır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Hareketli apareyler -Yahya Tosun
Notlar
Hareketli apareyler-Yahya Tosun
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Ortodonti laboratuvarında kullanılan malzeme ve donanımı açıklar. |
| ÖÇ02 | Hekimden gelen ölçü ile tanı modeli ve çalışma modeli hazırlar. |
| ÖÇ03 | Ortodonti terminolojisini kavrar ve hekim ile iletişim kurar. |
| ÖÇ04 | Hareketli Apareylerin ve yer tutucuların bölümlerini ve çeşitlerini açıklar. |
| ÖÇ05 | Pekiştirme apareylerini ve çeşitlerini açıklar. |
| ÖÇ06 | Adams kroşe bükümünü çalışma modeli üzerinde hazırlar. |
| ÖÇ07 | Vestibul ark bükümünü çalışma modeli üzerinde hazırlar. |
| ÖÇ08 | Labiolingual zemberek bükümünü çalışma modeli üzerinde hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ağız-diş temel yapısını ve fonksiyonunu açıklar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız bölgesine yapılan protetik ve ortodontik uygulamaların temel özelliklerini listeler. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Estetik fonasyon ve fonksiyonla ilgili özellikleri tanımlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvarda kullanılan araç ve gereçleri tanır. | 5 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alana özgü maddeler bilgisini tanımlar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dişe takılacak restorasyonların nasıl hazırlanacağını açıklar. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapılacak restorasyonun laboratuvar aşamalarını listeler. | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel düzeydeki bilgi ve becerilerini kullanarak hastaya takılacak restorasyonu hazırlar. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan alet, malzeme ve maddeleri kullanım yerine göre sıralar. | 4 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimi tarafından alınan ölçülerden model hazırlar. | 5 |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hazırlanan modeler üzerinde; sabit ve hareketli bölümlü protezlerin şekillendirilmesini ve estetik görünüm vererek ağızda kullanılmaya uygun hale getirilmesini sağlar. | 5 |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Obturatör, splint vs gibi apareyleri hazırlar. | |
| PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekiminin uyguladığı tedavi süreci boyunca planladığı hareketli ortodontik apareyleri hazırlar. | 5 |
| PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullandığı aletlerin bakımını ve basit onarımını yapar. | |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
| PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar eksiklerini belirler ve gerekli olan malzemeler için istekte bulunur. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, mesleki teknolojik gelişmeleri izler. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Ortodontiye giriş ve terminoloji | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Ortodontik maloklüzyonlar ve özellikleri | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Ortodontik çalışma modeli ve tanı modeli oluşturma aşamaları | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 4 | Hareketli apareyler ve çeşitleri | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Hareket aparey parçalarından adams kroşenin yapımı | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Lehimli apareylerin özellikleri | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Hareketli aparey parçalarından vestibül arkın yapımı | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma |
| 8 | Ara Sınav | Powerpoint sunumlarından sınava hazırlanır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Şeffaf plakların özellikleri | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 10 | Hareketli aparey parçalarından Z spring yapımı | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
| 11 | Hareketli aparey parçalarından meziodistal spring yapımı | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 12 | Alışkanlık kırıcı apareylerin özellikleri ve yapımı | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Pekiştirme apareylerin özellikleri ve yapımı | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Yer tutucuların özellikleri ve hazırlanışı | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
| 15 | Hareket aparey parçalarından C kroşenin yapımı | Ev ödevi hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Powerpoint sunumlarından sınava hazırlanır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Powerpoint sunumlarından sınava hazırlanır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||