Genel Bilgi
| Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
| Diş Protez Teknolojisi | |
| Kod | DPT231 |
| Ad | Hareketli Protezler 2 |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 1-4 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Nazlı AYDIN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Nazlı AYDIN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hareketli protez yapma bilgi ve yeterliğinin kazandırılması.
Dersin İçeriği
Hareketli bölümlü protez sınıflandırması, Hareketli bölümlü protezin parçaları, sınıf 2 diş dizimi, sınıf 3 diş dizimi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hareketli Bölümlü Protezler Planlama-Gülşen Can, Funda Akaltan Ders notları, PowerPoint sunumları
Notlar
Diş Hekimliğinde Hareketli Bölümlü Protezler M. Mutahhar Ulusoy Kevser Aydın
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Kısmi dişsiz arkları sınıflandırır. |
| ÖÇ02 | Hareketli bölümlü protezlerin fonksiyonel ölçüsü için bireysel kaşık yapar. |
| ÖÇ03 | Hareketli bölümlü protezin temel unsurlarını sayar. |
| ÖÇ04 | Hareketli bölümlü protezlerin yapımında paralelometre kullanımını açıklar. |
| ÖÇ05 | Hareketli bölümlü protezlerde tanı modelini ve ana modeli oluşturur. |
| ÖÇ06 | Hareketli bölümlü protezlerin planlamasını yapar. |
| ÖÇ07 | Hareketli bölümlü protezin laboratuvar aşamalarını listeler. |
| ÖÇ08 | Hareketli bölümlü protezleri muflaya alır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ağız-diş temel yapısını ve fonksiyonunu açıklar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız bölgesine yapılan protetik ve ortodontik uygulamaların temel özelliklerini listeler. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Estetik fonasyon ve fonksiyonla ilgili özellikleri tanımlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvarda kullanılan araç ve gereçleri tanır. | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alana özgü maddeler bilgisini tanımlar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dişe takılacak restorasyonların nasıl hazırlanacağını açıklar. | 2 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapılacak restorasyonun laboratuvar aşamalarını listeler. | 4 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel düzeydeki bilgi ve becerilerini kullanarak hastaya takılacak restorasyonu hazırlar. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan alet, malzeme ve maddeleri kullanım yerine göre sıralar. | 4 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimi tarafından alınan ölçülerden model hazırlar. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hazırlanan modeler üzerinde; sabit ve hareketli bölümlü protezlerin şekillendirilmesini ve estetik görünüm vererek ağızda kullanılmaya uygun hale getirilmesini sağlar. | |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Obturatör, splint vs gibi apareyleri hazırlar. | |
| PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekiminin uyguladığı tedavi süreci boyunca planladığı hareketli ortodontik apareyleri hazırlar. | |
| PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullandığı aletlerin bakımını ve basit onarımını yapar. | |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
| PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar eksiklerini belirler ve gerekli olan malzemeler için istekte bulunur. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, mesleki teknolojik gelişmeleri izler. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLERİN SINIFLANDIRILMASI | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 2 | HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLERLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 3 | MODEL ANALİZİ | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 4 | ANA VE MİNOR BAĞLAYICILAR | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 5 | DİREK TUTUCULAR | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 6 | İNDİREKT TUTUCU VE TIRNAKLAR | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 7 | DUBLİKASYON | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
|
| 9 | PLANLAMA | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 10 | HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZİN ALTYAPI MODELAJI | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 11 | İSKELET DÖKÜMÜ | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 12 | MUFLALAMA | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 13 | HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLERDE BİTİM | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 14 | HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLERDE TAMİR | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 15 | TEKRAR | İlgili haftaya ait ders notu verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 50 | 20 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 | 20 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 21 | 21 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||