Genel Bilgi
| Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
| RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
| Kod | RSMZ108 |
| Ad | Sanat Tarihine Giriş |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİMET KESER |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Paleolitik Dönemden Erken Hristiyanlık Dönemine kadar farklı dönemlerin ve uygarlıkların sanatında gerçekleşen önemli gelişmeleri, sanatsal teknikleri, baş yapıtları öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Paleolitik dönemden Roma dönemine kadar antik uygarlıkların sanat alanına katkılarının, ilk uygarlıkların sanatını temsil eden örneklerin, farklı kültürler arasındaki sanat ilişkilerinin incelenmesini içerir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
-Nimet Keser, Sanat sözlüğü, -E.H. Gombrich, Sanatın Öyküsü -Nimet Keser, Sanat Metodolojileri -Mary Hollingsworth, Dünya Sanat Tarihi -Adnan Turani, Dünya Sanat Tarihi -Susie Hodge, Sanatın Kısa Öyküsü
Notlar
Sanal sanat müzeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | İnsanlık tarihindeki farklı çağların sanatları arasındaki farkları açıklar. |
| ÖÇ02 | Uygarlığın ve sanatın gelişimi arasındaki bağları açıklar. |
| ÖÇ03 | Tarihsel dönemlere ilişkin sanatsal özellikleri tanımlar. |
| ÖÇ04 | Farklı sanat alanlarının kronolojik gelişimini özetler |
| ÖÇ05 | Uygarlıkların sanatlarının biçimsel özelliklerini karşılaştırır. |
| ÖÇ06 | İlk uygarlıkların sanatlarını bilmenin gerekliliğini açıklar |
| ÖÇ07 | Güzel sanatlar alanına özgü temel kavram ve terimleri tanımlar. |
| ÖÇ08 | Sanat tarihi disiplininin temel kavram ve terimlerini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur. | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür ve sanat etkinliklerine katılımın önemini açıklar. | 2 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | |
| PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular. | |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur. | |
| PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 3 |
| PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 5 |
| PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | 5 |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Kaynakların tanıtılması, ders içeriğinin paylaşılması, derse giriş, kronoloji ve çağ kavramlarıyla derse giriş | Dersle ilgili genel kaynakların araştırılması. Ders içeriğinin gözden geçirilmesi, kronoloji ve çağ kavramlarının araştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | İnsanın tarih içerisinde gelişimi, Homo Habilis, Homo Erectus, Homo Sapiens, | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Paleolitik Dönem Sanatı | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Neolitik Dönem Sanatı | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Mezopotamya Uygarlıkları Sanatı: Sümerler, Akadlar | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Mezopotamya Uygarlıkları Sanatı: Asurlar, Babiller, Persler | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Mısır Uygarlığı Sanatı | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Anadolu Uygarlıkları Sanatı: Hitit, Urartu | Hiti ve Urartu uygarlığını anlatan bu videolar izlenecek. https://www.youtube.com/watch?v=zeVyBhcKRC8 ve https://www.google.com/search?q=Urartu+uygarl%C4%B1%C4%9F%C4%B1+video+izle+TRT&sca_esv=6a33239e80267d72&rlz=1C1FKPE_trTR961TR973&biw=1366&bih=607&sxsrf=AHTn8zrSaSXj5Lne2rp7IJTmbBydS4BEoA%3A1746373975652&ei=V40XaN3OJ6SRxc8P-KbraA&ved=0ahUKEwid1tqDloqNAxWkSPEDHXjTGg04ChDh1QMIEA&oq=Urartu+uygarl%C4%B1%C4%9F%C4%B1+video+izle+TRT&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiIlVyYXJ0dSB1eWdhcmzEscSfxLEgdmlkZW8gaXpsZSBUUlQyBRAhGKABMgUQIRigATIFECEYoAFI9LwHULQFWLkNcAF4AJABAJgB0gGgAb4FqgEFMC4zLjG4AQzIAQD4AQGYAgWgApUGwgIIEAAYsAMY7wXCAgsQABiwAxiiBBiJBZgDAIgGAZAGBZIHBTEuMy4xoAeYDbIHBTAuMy4xuAeIBg&sclient=gws-wiz-serp#sv=CBMSGQoIMjZmMzBhZDgSC0dJMERTYkoxQzljGAAgu529rwcwAQhttps://www.google.com/search?q=Urartu+uygarl%C4%B1%C4%9F%C4%B1+video+izle+TRT&sca_esv=6a33239e80267d72&rlz=1C1FKPE_trTR961TR973&biw=1366&bih=607&sxsrf=AHTn8zrSaSXj5Lne2rp7IJTmbBydS4BEoA%3A1746373975652&ei=V40XaN3OJ6SRxc8P-KbraA&ved=0ahUKEwid1tqDloqNAxWkSPEDHXjTGg04ChDh1QMIEA&oq=Urartu+uygarl%C4%B1%C4%9F%C4%B1+video+izle+TRT&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiIlVyYXJ0dSB1eWdhcmzEscSfxLEgdmlkZW8gaXpsZSBUUlQyBRAhGKABMgUQIRigATIFECEYoAFI9LwHULQFWLkNcAF4AJABAJgB0gGgAb4FqgEFMC4zLjG4AQzIAQD4AQGYAgWgApUGwgIIEAAYsAMY7wXCAgsQABiwAxiiBBiJBZgDAIgGAZAGBZIHBTEuMy4xoAeYDbIHBTAuMy4xuAeIBg&sclient=gws-wiz-serp#sv=CBMSGQoIMjZmMzBhZDgSC0dJMERTYkoxQzljGAAgu529rwcwAQ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Anadolu Uygarlıkları Sanatı: Frigya, Lidya Uygarlıkları | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, müze ziyareti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Çin uygarlığının sanatı | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Antik Ege Uygarlıkları Sanatı: Minos ve Miken Uygarlıkları | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Antik Ege Uygarlıkları Sanatı: Yunan Uygarlığı | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Roma Uygarlığı Sanatı | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, müze ziyareti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Erken Hristiyanlık Sanatı ve Bizans Sanatı | Konuyla ilgili literatürün incelenmesi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||