Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| FELSEFE GRUBU EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | FEL728 |
| Ad | Cumhuriyet Döneminde Felsefe |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Cumhuriyet döneminde felsefi düşüncenin gelişiminde ve gelenek oluşturmasında rol oynayan düşünce insanlarımızın eserlerinin incelenmesi. Türk modernleşmesiyle felsefe arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi.
Dersin İçeriği
Cumhuriyet öncesi dönemden günümüze kadar Türkiye´de felsefenin durumu incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Çağdaş Türk Felsefesinden Kesitler, Mustafa Günay (2024) Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Öğretim ve Araştırma Alanı Olarak Felsefe, Betül Çotuksöken. Bir Felsefe Feneri: Vehbi Hacıkadiroğlu, Editör. M. Günay-Mehmet Akay (2021). Felsefenin Aydınlık Yüzü Bedia Akasu, Editör. M. Günay, (2021). Mustafa Günay, Arslan Kaynardağ’a Armağan-Türkiye’de Felsefenin Kurumlaşması. Felsefede Elli Yıl-Doğan Özlem Sempozyumu Bildirileri, Edit. M. Günay, Notos Kitap, 2016. Gezgin Filozof Uluğ Nutku, Edit. M. Günay.
Notlar
Mustafa Günay, Cumhuriyet Döneminde Felsefe Tarihçiliği. Süregiden Felsefe-Antikçağdan Günümüze Filozoflarla Konuşmalar, Macit Gökberk.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Cumhuriyet öncesi dönemde felsefenin durumunu tartışır |
| ÖÇ02 | 1933 üniversite reformu ve yansımalarını bilir |
| ÖÇ03 | Cumhuriyetten sonra yetişen Türk felsefecileri tanır |
| ÖÇ04 | Günümüz felsefecilerini bilir |
| ÖÇ05 | Felsefe ve dil kültür ilişkisini bilir |
| ÖÇ06 | Türkiye'de insan ve kültür felsefesi çalışmalarını bilir |
| ÖÇ07 | Türkiye'de tarih felsefesi çalışmalarını bilir |
| ÖÇ08 | Türkiye'de estetik ve sanat felsefesi çalışmalarını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki farklılıkları bilir. | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki problemleri bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 4 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır | 1 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 2 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 1 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Genel giriş | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Cumhuriyet öncesi dönemde felsefenin durumu | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Cumhuriyet sürecindeki kültür iklimi ve felsefe | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | 1933 Üniversite Reformu ve felsefe alanındaki yansımaları | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Macit Gökberk | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Takiyettin Mengüşoğlu | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Hilmi Ziya Ülken | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Nermi Uygur | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 9 | Cumhuriyet döneminde insan ve kültür felsefesi çalışmaları | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Bilgi ve bilim felsefesi çalışmaları | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Sanat felsefesi çalışmaları | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Siyaset ve toplum felsefesi çalışmaları | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | 1980’li yıllardan günümüze Türkiye’de felsefe | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | 1980li yıllardan günümüze Türkiye'de felsefe | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Genel değerlendirme | Dersin değerlendirmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 16 | Final sınavı | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 17 | Final sınavı | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||