Genel Bilgi
| Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
| FELSEFE GRUBU ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
| Kod | FELS219 |
| Ad | Kişilik Kuramları |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. EGEMEN HANIMOĞLU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. EGEMEN HANIMOĞLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kişilik kuramları hakkında genel bilgileri elde etmek.
Dersin İçeriği
Klasik psikanalizden günümüzün hakim kuramlarına kadar psikolojik kişilik kuramları incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İnanç, B. Y., & Yerlikaya, E. E. (2017). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık
Notlar
İnanç, B. Y., & Yerlikaya, E. E. (2017). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Kişilik kuramlarının temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
| ÖÇ02 | Kişilik kuramlarının diğer psikoloji disiplinleriyle ilişkisini açıklar. |
| ÖÇ03 | Freud, Jung, Adler ve Horney gibi kuramcıların psikanalitik kişilik kuramlarını açıklar. |
| ÖÇ04 | Kişilik üzerindeki biyolojik faktörlerin (genetik, sinir sistemi, hormonlar) etkilerini açıklar. |
| ÖÇ05 | Davranışsal kişilik teorilerini ve Bandura’nın sosyal öğrenme teorisini açıklar. |
| ÖÇ06 | Kişiliğin değerlendirilmesinde kullanılan yöntemleri (anketler, projektif testler, gözlem) tanımlar. |
| ÖÇ07 | Kişilik kuramlarının terapi, iş dünyası, eğitim ve diğer alanlardaki uygulamalarını açıklar. |
| ÖÇ08 | Beş Faktör Modeli’nin (Dışadönüklük, Uyumluluk, Sorumluluk, Duygusal Dengelilik, Açıklık) temel özelliklerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 3 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 5 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 4 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | 3 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 2 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | 2 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Genel giriş | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 2 | S. Freud ve psikanalitik kuram | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 3 | Fromm ve kişiliğe bakışı | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 4 | C. Jung ve analitik psikoloji | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 5 | A. Adler ve bireysel psikoloji | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Maslow ve bütüncül dinamik kuram | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 7 | Rogers ve benlik kuramı | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Davranışçı kuram ve sosyal öğrenme yaklaşımı | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 10 | K. Horney ve Sosyal-kültürel psikanaliz | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 11 | G. Allport ve kişilik özellikleri kuramı | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 12 | Erikson psikanalitik ego psikolojisi | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 13 | Kohut benlik psikolojisi | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Eysenck biyolojik tipoloji | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 15 | Genel değerlendirme | Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ödev | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 3 | 5 | 15 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 115 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,60 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||