Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| BİYOİSTATİSTİK (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | BİS541 |
| Ad | R Programlamaya Giriş |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 1-3 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İstatistiksel problemlerin R programlama dili kullanılarak çözümlenmesini ve yorumlanmasını öğretmek.
Dersin İçeriği
Bu ders, R programlama dilini öğretmeyi ve R-dilini kullanarak, öğrenciye istatistik ve olasılık teorisi ile ilgili problemlerin bilgisayar destekli çözümünü öğretmeyi amaçlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
R Yazılımına Giriş Özlem İlk ODTÜ GELİŞTİRME VAKFI YAYINCILIK - AKADEMİK KİTAPLAR
Notlar
İstatistikte R ile programlama, 2014, Necmi Gürsakal, Dora Yayıncılık 2. A Tiny Handbook of R, Mike Allerhand, 2011, Springer-Verlag.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | R programlama dilini kullanabilme yeteneği kazanır. |
| ÖÇ02 | R programı ile rastgele sayı türetebilir. |
| ÖÇ03 | Normal, log-normal, gamma vb. olasılık dağılımları ile ilgili uygulamalar yapar. |
| ÖÇ04 | R programıyla grafikler çizdirebilir. |
| ÖÇ05 | R ile istatistiksel hipotez testi yapabilir. |
| ÖÇ06 | R ile istatistiksel analizler için fonksiyonlar yazabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | 4 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | 3 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | 2 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | 5 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | R programlama diline giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 2 | R'da veri yapıları ve veri girişi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
| 3 | Vektör, matris ve veri çerçevelerini kullanarak çeşitli matematiksel ve istatistiksel işlemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
| 4 | R'da grafikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
| 5 | Çeşitli olasılık dağılımlarından rasgele sayı türetimleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Anlatım |
| 6 | Çeşitli olasılık problemlerinin R'da simulasyon ile çözümü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim, Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | R da fonksiyon yazma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
| 9 | Çapraz tablolar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
| 10 | Tek ve iki örneklem için hipotez testleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
| 11 | Tek ve iki örneklem için hipotez testleri için fonksiyon yazmak. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Beyin Fırtınası |
| 12 | Tek yönlü varyans analizi ve fonsiyonun yazımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Beyin Fırtınası |
| 13 | Doğrusal regresyon analizi ve fonksiyonun yazımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
| 14 | Bağımsız gruplarda t testi ile Mann-Whitney testinin Güç karşılaştırması. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
| 15 | Bağımsız gruplarda t testi ile Mann-Whitney testinin Tip-II hata karşılaştırması. devamı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Beyin Fırtınası |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,24 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||