Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
KİMYA (YL) | |
Kod | YLKM505 |
Ad | Organik Kimyada Sentez Tasarımı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet ERŞATIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere temel organik kimya reaksiyonlarını tanıtarak basit organik bileşiklerin uygun bileşiklerden sentezlenmesine ait temel prensipleri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste temel organik kimya reaksiyonları, organik sentezin temel prensipleri, retrosentez, β-hidroksi karbonil ve 1,3-dikarbonil bileşikleri, perisiklik reaksiyonlar, 3 ve 4 üyeli halkalı bileşiklerin sentezi, fonksiyonel grup dönüşümleri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1) Stuart Warren, Organik Sentez Tasarımı, John Wiley ve Sons, Büyük Britanya, 1978 2) Paul Wyatt ve Stuart Warren, Organik Sentez: Strateji ve Kontrol, Wiley, New York, USA, 2007
Notlar
Ders notları-web
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel organik kimya reaksiyonlarını listeler |
ÖÇ02 | Organik sentezin temel prensiplerini açıklar |
ÖÇ03 | Bir reaksiyonu retrosentetik olarak analiz eder |
ÖÇ04 | β-dihidroksi karbonil ve 1,3-dikarbonil bileşiklerini ve sentez yöntemlerini açıklar |
ÖÇ05 | Perisiklik reaksiyonları tanımlar |
ÖÇ06 | Basit halkalı bileşiklerin sentezi için gerekli koşulları sıralar |
ÖÇ07 | Grup parçalanma reaksiyonlarını listeler |
ÖÇ08 | Fonksiyonel grup dönüşümlerini örneklendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında araştırma yaparak bilgiye ulaşır, bilgiyi değerlendirir ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında uygulanan teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olur, inceleme, öğrenme ve uygulama yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kurumsal modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve karşılaşılan sorunları çözümler. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında bilimsel gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir çalışmayı planlar ve sürdürebilir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni durumlara uyum ve sorun çözebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında yeni teknolojiye ulaşır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında bağımsız ve takımlarda çalışma ve sorumluluk alma yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında yönlenmeleri izler, karmaşık durumlarda çözümlenme yetkinliği kazanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarının sonuçlarını yazılı ve sözlü olarak sunar. Çevre sorunlarına bilimsel yaklaşır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam alanları ve koşullarını ilgilendiren sorunlara bilimsel yaklaşımlarda bulunarak çözüm üretir, bulunduğu çevreyi bilgilendirerek bilinçlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel organik kimya reaksiyonları I | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel organik kimya reaksiyonları II | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Organik sentezin temel prensipleri | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Retrosenteze giriş | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Retrosentez II | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | β-hidroksi karbonil bileşikleri | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | 1,3-dikarbonil bileşikleri | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Grup parçalanma reaksiyonları | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Perisiklik reaksiyonlar I | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Perisiklik reaksiyonlar II | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | 3,4 üyeli halkalı bileşiklerin sentezi | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Fonksiyonel grup dönüşümleri I | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Fonksiyonel grup dönüşümleri II | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Uygulama ve örnek soru çözümleri | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,64 | ||
AKTS | 6 AKTS |