MATZ113 Soyut Matematik I

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod MATZ113
Ad Soyut Matematik I
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Emrah KORKMAZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Emrah KORKMAZ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere matematiksel düşünme ve mantıksal akıl yürütme becerileri kazandırmaktır. Öğrenciler, mantık, kümeler, ispat teknikleri ve bağıntılar üzerinde çalışarak soyut kavramlarla çalışma becerilerini pekiştirir ve ileri düzey matematik derslerine hazırlıklı hâle gelirler.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği, Mantık, Kümeler, İspat Teknikleri ve Bağıntılar olmak üzere dört temel bölümden oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ahmet Arıkan, Sait Halıcıoğlu, Soyut Matematik, 6. Baskı, Palme Yayınları, 2021.

Notlar



Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Matematiksel mantığın temelini oluşturan önermeleri, mantıksal bağlaçları ve niceleyicileri doğru bir şekilde tanımlar ve kullanır.
ÖÇ02 Mantık kurallarını ve çıkarım prensiplerini kullanarak matematiksel argümanların doğruluğunu veya geçerliliğini test edebilir.
ÖÇ03 Küme teorisinin temel prensiplerini ve küme işlemlerini (birleşim, kesişim vb.) kavrayarak bu kavramları matematiksel problemleri çözmede uygulayabilir.
ÖÇ04 Matematiksel bir önermeyi analiz ederek doğrudan ispat, çelişkiyle ispat ve karşıt tersle ispat gibi temel ispat yöntemlerini uygulayabilir.
ÖÇ05 Özel ispat tekniklerini (Durum İncelemeli İspat, Varlık ve Teklik İspatları vb.) tanır ve uygun durumlarda kullanabilir.
ÖÇ06 Bağıntıların (yansıma, simetri, ters simetri, geçişme) özelliklerini tanır ve denklik bağıntılarını farklı bağlamlarda ayırt edebilir.
ÖÇ07 Denklik sınıfları ve kümelerin parçalanması kavramlarını anlar ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi kurabilir.
ÖÇ08 Soyut matematiksel kavramlar arasında mantıksal bağlantılar kurabilir ve bu bilgileri yeni problemlerin çözümüne aktarabilir.
ÖÇ09 Matematiksel metinleri ve ispatları okuyup anlayarak kendi argümanlarını açık ve tutarlı bir dille ifade edebilir.
ÖÇ10 İleri düzeydeki cebir, analiz ve topoloji gibi matematik dersleri için gerekli olan sağlam bir mantıksal ve kavramsal altyapıya sahip olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Önermeler Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Mantıksal Denklik: Mantık Kuralları Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Mantıksal Gerektirme, Çıkarım Kuralları Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Niceleyicilerin Kullanımı ve Nicelenmiş Önermeler Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Kümenin Tanımı, Altkümeler Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Küme İşlemleri Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Küme Aileleri Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İspat Kavramı, Aşikar ve Boş İspat, Doğrudan İspat Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Karşıt Tersle İspat, Durum İncelemeli İspat Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Çelişkiyle İspat, Varlık ve Teklik İspatları Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Bağıntılar, Bağıntıların Özellikeri Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Denklik Bağıntıları Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Kümelerin Parçalanmaları ve Denklik Sınıfları Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Sıralama Bağıntıları Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 128
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,12
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.10.2025 08:43