Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | RTS708 |
| Ad | Medya Analizleri |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere medya ortamında üretilen metinleri-içerikleri kültürel ve eleştirel bakış açısıyla analiz etme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Medya içeriklerinin tartışılması ve çözümlenmesi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Berger, A.A. (2005). Media Analysis Techniques. California: Sage.
Notlar
Barthes, R. (1991). Mythologies. New York: The Noonday Press. Berger, A.A. (1998). Media Research Techniques. California: Sage
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Medya içeriklerini tanımlar. |
| ÖÇ02 | Medya içeriklerini kategorilendirir. |
| ÖÇ03 | Medya içeriklerini kültürel ve eleştirel bakış açısıyla analiz eder. |
| ÖÇ04 | Medya ile toplum arasında bağ kurar. |
| ÖÇ05 | Bilimsel araştırma düzeyinde medya analizi gerçekleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 5 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | ders hakkında bilgi verme | okuma listesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Göstergebilim: Ferdinand de Saussure ve Charles Peirce’de Gösterge, Kültür ve Anlam Göstergenin Genel İlkeleri | Saussure. De F. (1998). Genel Dilbilim Dersleri. (Çev: Berke Vardar).İstanbul: Multilingual Yayınları. sf 70-80 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 3 | GöstergebilimseÇözümleme | A. A. Berger (1993) Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, sf. 11-39 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 4 | Göstergebilim ve Kültür Eleştirisi | Berger, A. A. (2012). Kültür Eleştirisi. İstanbul: Pinhan Yayıncılık, sf. 81- 107 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 5 | Anlamın Mutfağı | Barthes, R., (2009). Göstergebilimsel serüven. çev. Rifat, M., & Rifat, S. Yapı Kredi Yayınları. sf 153-163 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 6 | Marksist Çözümleme | Berger, Arthur A. (1993) Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, sf. 42-65 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 7 | Marks ve kültür eleştirisi | Berger, Arthur A. (2012). Kültür Eleştirisi. İstanbul: Pinhan Yayıncılık, sf. 51- 81 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | dönem ödevinin taslağı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 9 | Ruhbilimsel Çözümleme | Berger, Arthur A. (1993) Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, sf. 67-90 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Psikanalitik Kuram ve Kültür Eleştirisi | (2012). Kültür Eleştirisi. İstanbul: Pinhan Yayıncılık, sf. 111-140 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Toplumbilimsel Çözümleme | Berger, Arthur A. (1993) Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, sf.90-106 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Sosyolojik Kuram ve Kültür Eleştirisi | Berger, Arthut A. (2012). Kültür Eleştirisi. İstanbul: Pinhan Yayıncılık, sf. 141-170 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | İçerik Analizi: Haber Çerçeveleri | Gökçe, O. (1995). İçerik Çözümlemesi, Selçuk Üniversitesi Yayınları, İletişim Fakültesi Yayın No: 1. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Medya Çözümleme Uygulamaları | Berger, Arthur A. (1993) Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları sf.111-132 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Öğrenci sunumları | Nick Stevenson (2008) Medya Kültürleri, Ütopya Yayınevi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 147 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,88 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||