PM593 Dünyada Kentsel Mavi ve Yeşil Altyapı Uygulamaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
PEYZAJ MİMARLIĞI (YL)
Kod PM593
Ad Dünyada Kentsel Mavi ve Yeşil Altyapı Uygulamaları
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Mehmet Ali DERSE
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Mavi-Yeşil altyapı sistemlerinin tanımını, fonksiyonunu, faydalarını, bileşenlerini ve yeşil altyapı sistemi planlama aşmalarını örnek çalışmalarla göstermek ve Dünyada ve ülkemizde Mavi-yeşil altyapı sistemlerini tasarım aşamalarını örnekleriyle birlikte öğretmektir.

Dersin İçeriği

Küresel iklim değişikliği İklim değişikliğine uyum süreçleri Mavi-Yeşil altyapı kavramı Mavi-Yeşil altyapı tanımı Mavi-Yeşil altyapı faydaları Mavi-Yeşil altyapı bileşenleri, Mavi-Yeşil altyapı planlama aşamaları, Kentsel Mavi-Yeşil altyapı Kentsel Mavi-Yeşil altyapı yağmur suyu ilişkisi Dünyada Mavi-Yeşil altyapı yaklaşımları Dünyada Mavi-Yeşil altyapı uygulama örnekleri Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı uygulama örnekleri Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Kentsel Mavi ve Yeşil Altyapının Temelleri ve Küresel Uygulama Örnekleri

Notlar

Green Infrastructure: Linking Landscapes and Communities, Island Press, 2012


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İklim değişikliğine uyum kavramını, nedenlerini, etkilerini ve kentsel çevredeki uygulama stratejilerini açıklar.
ÖÇ02 Mavi-Yeşil Altyapı kavramını; tanımı, tarihçesi, temel ilkeleri ve sürdürülebilir kentleşmedeki rolü bağlamında analiz eder.
ÖÇ03 Dünyadaki Mavi-Yeşil Altyapı uygulamalarını farklı iklim, kültürel ve kentsel bağlamlarda karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
ÖÇ04 Türkiye’deki mevcut Mavi-Yeşil Altyapı uygulamalarını örnekler üzerinden analiz eder ve güçlü/zayıf yönlerini tartışır.
ÖÇ05 Türkiye için sosyal, çevresel ve mekânsal bağlama uygun Mavi-Yeşil Altyapı uygulama önerileri geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki güncel bilgileri tanımlar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar geliştirir, mesleğin gerektirdiği evrensel koşulları benimser.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak bunları görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili çalışmalarında bilimsel ve etik değerlere uymayı benimser.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 1. Küresel iklim değişikliği Bilgi paketinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
2 İklim değişikliğine uyum süreçleri Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Mavi-Yeşil Altyapıya giriş: Kavramsal çerçeve Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Mavi ve yeşil altyapı sistemlerinin ekosistem hizmetleri Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Sürdürülebilir yağmur suyu yönetimi ve su döngüsü Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Mavi-Yeşil altyapı bileşenleri: Yeşil çatılar, yağmur bahçeleri, göletler Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Mavi-Yeşil altyapı planlama aşamaları Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım
9 Kentsel bağlamda BGI'nin rolü: Yoğunluk, altyapı, eşitsizlik Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Kentsel BGI stratejileri: Erişilebilirlik ve kapsayıcılık Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Kentsel Mavi-Yeşil altyapı yağmur suyu ilişkisi Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 Dünyada Mavi-Yeşil altyapı yaklaşımları Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Dünyadan BGI tasarım uygulamaları I Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dünyadan BGI tasarım uygulamaları II Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 16. Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Sözlü Sınav, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 12 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.04.2025 02:28