Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
PEYZAJ MİMARLIĞI (YL) | |
Kod | PM593 |
Ad | Dünyada Kentsel Mavi ve Yeşil Altyapı Uygulamaları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Mehmet Ali DERSE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mavi-Yeşil altyapı sistemlerinin tanımını, fonksiyonunu, faydalarını, bileşenlerini ve yeşil altyapı sistemi planlama aşmalarını örnek çalışmalarla göstermek ve Dünyada ve ülkemizde Mavi-yeşil altyapı sistemlerini tasarım aşamalarını örnekleriyle birlikte öğretmektir.
Dersin İçeriği
Küresel iklim değişikliği İklim değişikliğine uyum süreçleri Mavi-Yeşil altyapı kavramı Mavi-Yeşil altyapı tanımı Mavi-Yeşil altyapı faydaları Mavi-Yeşil altyapı bileşenleri, Mavi-Yeşil altyapı planlama aşamaları, Kentsel Mavi-Yeşil altyapı Kentsel Mavi-Yeşil altyapı yağmur suyu ilişkisi Dünyada Mavi-Yeşil altyapı yaklaşımları Dünyada Mavi-Yeşil altyapı uygulama örnekleri Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı uygulama örnekleri Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Kentsel Mavi ve Yeşil Altyapının Temelleri ve Küresel Uygulama Örnekleri
Notlar
Green Infrastructure: Linking Landscapes and Communities, Island Press, 2012
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İklim değişikliğine uyum kavramını, nedenlerini, etkilerini ve kentsel çevredeki uygulama stratejilerini açıklar. |
ÖÇ02 | Mavi-Yeşil Altyapı kavramını; tanımı, tarihçesi, temel ilkeleri ve sürdürülebilir kentleşmedeki rolü bağlamında analiz eder. |
ÖÇ03 | Dünyadaki Mavi-Yeşil Altyapı uygulamalarını farklı iklim, kültürel ve kentsel bağlamlarda karşılaştırmalı olarak değerlendirir. |
ÖÇ04 | Türkiye’deki mevcut Mavi-Yeşil Altyapı uygulamalarını örnekler üzerinden analiz eder ve güçlü/zayıf yönlerini tartışır. |
ÖÇ05 | Türkiye için sosyal, çevresel ve mekânsal bağlama uygun Mavi-Yeşil Altyapı uygulama önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki güncel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar geliştirir, mesleğin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak bunları görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili çalışmalarında bilimsel ve etik değerlere uymayı benimser. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1. Küresel iklim değişikliği | Bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | İklim değişikliğine uyum süreçleri | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Mavi-Yeşil Altyapıya giriş: Kavramsal çerçeve | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Mavi ve yeşil altyapı sistemlerinin ekosistem hizmetleri | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Sürdürülebilir yağmur suyu yönetimi ve su döngüsü | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Mavi-Yeşil altyapı bileşenleri: Yeşil çatılar, yağmur bahçeleri, göletler | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Mavi-Yeşil altyapı planlama aşamaları | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
|
9 | Kentsel bağlamda BGI'nin rolü: Yoğunluk, altyapı, eşitsizlik | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Kentsel BGI stratejileri: Erişilebilirlik ve kapsayıcılık | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Kentsel Mavi-Yeşil altyapı yağmur suyu ilişkisi | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Dünyada Mavi-Yeşil altyapı yaklaşımları | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Dünyadan BGI tasarım uygulamaları I | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dünyadan BGI tasarım uygulamaları II | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | 16. Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |