Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| PEYZAJ MİMARLIĞI (YL) | |
| Kod | PM593 |
| Ad | Dünyada Kentsel Mavi ve Yeşil Altyapı Uygulamaları |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Mehmet Ali DERSE |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Arş. Gör. Dr. Mehmet Ali DERSE
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mavi-Yeşil altyapı sistemlerinin tanımını, fonksiyonunu, faydalarını, bileşenlerini ve yeşil altyapı sistemi planlama aşmalarını örnek çalışmalarla göstermek ve Dünyada ve ülkemizde Mavi-yeşil altyapı sistemlerini tasarım aşamalarını örnekleriyle birlikte öğretmektir.
Dersin İçeriği
Küresel iklim değişikliği İklim değişikliğine uyum süreçleri Mavi-Yeşil altyapı kavramı Mavi-Yeşil altyapı tanımı Mavi-Yeşil altyapı faydaları Mavi-Yeşil altyapı bileşenleri, Mavi-Yeşil altyapı planlama aşamaları, Kentsel Mavi-Yeşil altyapı Kentsel Mavi-Yeşil altyapı yağmur suyu ilişkisi Dünyada Mavi-Yeşil altyapı yaklaşımları Dünyada Mavi-Yeşil altyapı uygulama örnekleri Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı uygulama örnekleri Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Kentsel Mavi ve Yeşil Altyapının Temelleri ve Küresel Uygulama Örnekleri
Notlar
Green Infrastructure: Linking Landscapes and Communities, Island Press, 2012
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | İklim değişikliğine uyum kavramını, nedenlerini, etkilerini ve kentsel çevredeki uygulama stratejilerini açıklar. |
| ÖÇ02 | Mavi-Yeşil Altyapı kavramını; tanımı, tarihçesi, temel ilkeleri ve sürdürülebilir kentleşmedeki rolü bağlamında analiz eder. |
| ÖÇ03 | Dünyadaki Mavi-Yeşil Altyapı uygulamalarını farklı iklim, kültürel ve kentsel bağlamlarda karşılaştırmalı olarak değerlendirir. |
| ÖÇ04 | Türkiye’deki mevcut Mavi-Yeşil Altyapı uygulamalarını örnekler üzerinden analiz eder ve güçlü/zayıf yönlerini tartışır. |
| ÖÇ05 | Türkiye için sosyal, çevresel ve mekânsal bağlama uygun Mavi-Yeşil Altyapı uygulama önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki güncel bilgileri tanımlar. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 5 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar geliştirir, mesleğin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak bunları görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili çalışmalarında bilimsel ve etik değerlere uymayı benimser. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | 1. Küresel iklim değişikliği | Bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 2 | İklim değişikliğine uyum süreçleri | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 3 | Mavi-Yeşil Altyapıya giriş: Kavramsal çerçeve | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 4 | Mavi ve yeşil altyapı sistemlerinin ekosistem hizmetleri | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 5 | Sürdürülebilir yağmur suyu yönetimi ve su döngüsü | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 6 | Mavi-Yeşil altyapı bileşenleri: Yeşil çatılar, yağmur bahçeleri, göletler | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 7 | Mavi-Yeşil altyapı planlama aşamaları | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
|
| 9 | Kentsel bağlamda BGI'nin rolü: Yoğunluk, altyapı, eşitsizlik | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 10 | Kentsel BGI stratejileri: Erişilebilirlik ve kapsayıcılık | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 11 | Kentsel Mavi-Yeşil altyapı yağmur suyu ilişkisi | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 12 | Dünyada Mavi-Yeşil altyapı yaklaşımları | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 13 | Dünyadan BGI tasarım uygulamaları I | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Dünyadan BGI tasarım uygulamaları II | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 15 | 16. Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ülkemizde Mavi-Yeşil altyapı önerileri | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 12 | 12 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||