Genel Bilgi
| Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
| İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
| Kod | MATZ405 |
| Ad | Mantıksal Akıl Yürütme |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. PERİHAN ARTUT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Zübeyde ER
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretmen adaylarının mantıksal akıl yürütmenin ne olduğu ve nasıl geliştirileceği konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği
Çıkarımların doğruluğunu ve geçerliliğini savunma, mantıklı genellemelerde ve çıkarımlarda bulunma; bir matematiksel durumu analiz ederken matematiksel örüntü ve ilişkileri açıklama ve kullanma; yuvarlama, uygun sayıları gruplandırma, ilk veya son basamakları kullanma gibi stratejileri veya kendi geliştirdikleri stratejileri kullanarak işlem ve ölçümlerin sonucuna dair tahminlerde bulunma; belirli bir referans noktasını dikkate alarak ölçmeye ilişkin tahminde bulunma.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Emrullah Erdem (2022), Mantıksal Akıl Yürütme, PegemA.
Notlar
https://library.cu.edu.tr/cu/e-kaynaklar/veritabanlari
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Akıl yürütmeyi açıklar |
| ÖÇ02 | Akıl yürütme becerilerinin gelişimine yönelik etkinlik hazırlar |
| ÖÇ03 | Akıl yürütme ilkelerini uygular |
| ÖÇ04 | Akıl yürütme stratejilerini uygular |
| ÖÇ05 | Cebirsel akıl yürütmeyi açıklar |
| ÖÇ06 | Geometrik akıl yürütmeyi açıklar |
| ÖÇ07 | Olasılıksal ve istatistiksel akıl yürütmeyi değerlendirir |
| ÖÇ08 | Akıl yürütme ilkelerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | 2 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Akıl yürütmenin tarihi ve Sokrates in akıl yürütmeye bakış açısı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 2 | Platon ve Aristotelesin akıl yürütmeye bakış açıları Akıl yürütme ilkeleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 3 | Matematiksel akıl yürütme ve yaklaşımları (tümevarıma ve tümdengelime dayalı) | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 4 | Akıl yürütme becerileri - çıkarımların doğruluğunu ve geçerliliğini savunma | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 5 | Akıl yürütme becerileri - mantıklı genellemelerde ve çıkarımlarda bulunma | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 6 | Akıl yürütme becerileri- matematiksel durumu analiz etme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 7 | Akıl yürütme becerileri - bağlantılar oluşturma ve karar verme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 8 | Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
| 9 | Akıl yürütme becerileri - tahminde bulunma ve problem çözme statejilerini kullanabilme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 10 | Cebirsel ve orantısal akıl yürütme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 11 | Geometrik akıl yürütme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 12 | Olasılıksal ve istatistiksel akıl yürütme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 13 | Cebirsel akıl yürütmeye ilişkin etkinlik hazırlama | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 14 | geometrik akıl yürütmeye ilişkin etkinlik hazırlama | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 15 | Olasılıksal ve istatistiksel akıl yürütme yönelik etkinlik hazırlama. | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||