Genel Bilgi
| Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
| İLAHİYAT PR. | |
| Kod | ILH130 |
| Ad | Tefsir Usulü |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Kur'an'ı anlamada usul sağlar
Dersin İçeriği
Kur'an'ı anlamada usul sağlar
Dersin Ön Koşulu
İlahiyat lisans öğrencisi olmak
Kaynaklar
Modern ve Klasik Dönem Tefsirleri
Notlar
Taberi'nin Câmiu'l-Beyân, Mukâtil'in Tefsir ve Râzî'nin Mefâtihu'l-Gayb eserleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Usul tanımını öğrenme |
| ÖÇ02 | Kur'an'ı anlamada bir usulün olup olmadığını anlama |
| ÖÇ03 | Neshin çerçevesini kavrar |
| ÖÇ04 | Muhkem-müteşabih kavramlarını bilir |
| ÖÇ05 | Esbab-ı nüzula vakıf olma |
| ÖÇ06 | Mekki-Medeni kavramlarını bilme |
| ÖÇ07 | Müphem kavramını bilme |
| ÖÇ08 | Arabilik, ümmilik gibi kavramları açıklama |
| ÖÇ09 | Ulumul Kur'an ve usül farkını öğrenme |
| ÖÇ10 | Literatür bilgisi edinir |
| ÖÇ11 | el-İtkan ve el-Burhan gibi eserleri tanır |
| ÖÇ12 | Huruf-ı mukattaya dair yorumları görür |
| ÖÇ13 | İcaza dair meseleleri anlar |
| ÖÇ14 | Kur'an'ın dil ve muhteva özelliklerini anlama |
| ÖÇ15 | Allah merkezli dil dizgesini kavrama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 1 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 4 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | 1 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | 2 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Kavramsal Çerçeve | Anlatım, grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Usül ve Ulumu'l-Kur'an | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Literatür | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Esbab-ı Nüzul | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Mekki-Medeni | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Muhkem ve Müteşabih | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Nasih-Mensuh | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | İcazü'l-Kur'an | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Müphematü'l-Kur'an | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Huruf-ı Mukattaa | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Arabilik | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Ümmilik | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Allah merkezlilik | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Usul önerisi | Anlatım,grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||