Genel Bilgi
| Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
| İLAHİYAT PR. | |
| Kod | IHS219 |
| Ad | Arap Dili ve Belegatı III |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi YUSUF ÖZCAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi YUSUF ÖZCAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi YUSUF ÖZCAN (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Meani ve Beyan terimleri ve konularının kavranması
Dersin İçeriği
Arap Belagatinde Meani ve Beyan konuları
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ulumu'l-Belâğa (el-Meâni, el-Beyân, el-Bedî'),
Notlar
Belâğat - Arap Edebiyatı
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Fesahat - Belagat terimlerini öğrenir, aralarındaki farkı kavrar. |
| ÖÇ02 | Haber cümlesini tanır, nasıl yapıldığını yapılışını öğrenir. |
| ÖÇ03 | Haber cümlesinin türlerini kavrar. |
| ÖÇ04 | İnşa cümlesini tanır, emir ve nehiy cümlelerini öğrenir. |
| ÖÇ05 | Temenni ve nida cümlelerini tanır. |
| ÖÇ06 | istifham cümlelerini, özelliklerini ve kullanımını kavrar. |
| ÖÇ07 | Kasr konusunu ve çeşitlerini öğrenir. |
| ÖÇ08 | Fasl ve vasl konusunu öğrenir ve uygulamasını yapar. |
| ÖÇ09 | İcaz konusunu öğrenir ve icaz içeren metinleri tanır. |
| ÖÇ10 | İtnab konusunu öğrenir ve itnab içeren metinleri tanır. |
| ÖÇ11 | Müsavat konusunu öğrenir ve müsavat içeren cümleleri tanır. |
| ÖÇ12 | Müsned ve Müsned-i İleyh kavramlarını öğrenir, cümledeki öğeleri buna göre tasnif eder. |
| ÖÇ13 | Takdim - Tehir konusunu öğrenir ve metinlerde uygulama yapabilir. |
| ÖÇ14 | Zikir konusunu öğrenir ve metinlerde tahlil edebilir. |
| ÖÇ15 | Hazif konusunu öğrenir ve metinlerde tahlil edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 1 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 1 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | 5 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 4 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | 3 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Fesahat - Belagat terimleri | Sözlük anlamlarını bulma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Haber cümlesi, haberin tekidi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 3 | Haber cümlesinin türleri; tekitli - tekitsiz haber | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Benzetim |
| 4 | İnşa cümleleri; talebi inşa (emir, nehiy) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
| 5 | İnşa cümleleri; gayr-ı talebi inşa (temenni, nida) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Benzetim |
| 6 | İnşa cümleleri; gayr-ı talebi inşa (istifham) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
| 7 | Arap dilinde Kasr olgusu | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
| 8 | Ara Sınav | Yazılı - Test | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 9 | İcaz Konusu | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | İtnab | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 11 | Musavat | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | Müsnet - Müsned-i İleyh | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Benzetim |
| 13 | Takdim - Tehir | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Zikir | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Hazf Konusu | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı - Test | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı - Test | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||