Genel Bilgi
| Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
| İLAHİYAT PR. | |
| Kod | IHS319 |
| Ad | Arap Dili ve Belegatı V |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi YUSUF ÖZCAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi YUSUF ÖZCAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi YUSUF ÖZCAN (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bedi' konusu ve kavramlarının kavranması
Dersin İçeriği
Arap Belagatinde Bedi' Konuları
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ulûmu'l-Belâğa (el-Meâni-el-Beyân-el-Bedî')
Notlar
el-Belâğatu'l-Vâdıha
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Belagat ilimlerinden Bedii terimini öğrenir. |
| ÖÇ02 | Muhassenatı Lafziyyeyı öğrenir. |
| ÖÇ03 | Belagat sanatlarından Cinas türlerini kavrar. |
| ÖÇ04 | Belagatte İktibas sanatını öğrenir. |
| ÖÇ05 | Belagat sanatlarından Tazmini tanır. |
| ÖÇ06 | Sec'i, özelliklerini ve kullanımını kavrar. |
| ÖÇ07 | Muvazene konusunu ve çeşitlerini öğrenir. |
| ÖÇ08 | Muhassenatı Maneviyyeyi öğrenir ve uygulamasını yapar. |
| ÖÇ09 | Belagat sanatlarından Tevriyye konusunu öğrenir. |
| ÖÇ10 | Belagat sanatlarından Tibak konusunu öğrenir. |
| ÖÇ11 | Cem'i ve Tefrik konusunu öğrenir. |
| ÖÇ12 | Belagat sanatlarından Muşakeleyi Öğrenir |
| ÖÇ13 | Husnu Talil konusunu öğrenir ve metinlerde uygulama yapabilir |
| ÖÇ14 | Uslubu Hakim konusunu öğrenir ve metinlerde tahlil edebilir. |
| ÖÇ15 | Tecahulu Arif konusunu öğrenir ve metinlerde tahlil edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 1 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | 5 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 5 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 2 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 1 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | 3 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 2 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Bedii | Sözlük anlamlarını bulma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Muhassenat lafziyye-Maneviyye | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Cinas | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | İktibas | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Tazammum | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
| 6 | Sec'i Kavramı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 7 | Muvazene | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
|
| 9 | Tevriyye | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
| 10 | Tibak ve Mukabele | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
| 11 | Cem'i ve Tefrik | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Muşakele ve Mubalağa | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 13 | Husnu talil | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Uslubu Hakim | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Tecahulu Arif | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||