Genel Bilgi
| Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
| İLAHİYAT PR. | |
| Kod | ILH324 |
| Ad | Felsefe Tarihi II |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 2 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Merve KOYUNCU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi Merve KOYUNCU (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Felsefi düşünce tarihini eleştirel bir tavırla incelenebilmesini sağlama.
Dersin İçeriği
16. yüzyıldan itibaren felsefe tarihinin incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Felsefe Tarihi I dersini almış olmak ve başarıyla tamamlamak.
Kaynaklar
G. Skirbekk & N. Gilje, Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi
Notlar
Macit Gökberk, Felsefe Tarihi
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
| ÖÇ02 | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
| ÖÇ03 | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
| ÖÇ04 | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
| ÖÇ05 | İslam Dini'nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | 1 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 5 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Ortaçağ Felsefesi üzerine genel bir değerlendirme | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 2 | Doğa Bilimlerinin Yükselişi | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Rönesans ve Realpolitik: Machiavelli ve Hobbes | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 4 | Şüphe ve İnanç: Merkezdeki İnsan | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Bir Sistem Olarak Rasyonalizm | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Locke: Aydınlanma ve Eşitlik | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 7 | Deneycilik ve Bilgi Eleştirisi | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 9 | Aydınlanma: Akıl ve İlerleme | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 10 | Faydacılık ve Liberalizm | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Kant: Felsefe'de Kopernik Devrimi | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | İnsani Bilimlerin Yükselişi | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 13 | Tarih ve Diyalektik - Üretici Güçler ve Sınıf Mücadelesi - Sosyalizm ve Faşizm | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Kierkegaard: Varoluş ve İroni | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 15 | Sosyal Bilimlerin Yükselişi | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Antik Yunandan Modern Döneme Felsefe Tarihi: G. Skirbekk ve N. Gilje | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
| AKTS | 2 AKTS | ||