Genel Bilgi
| Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
| İLAHİYAT PR. | |
| Kod | IHS308 |
| Ad | Türk Kelamcıları |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türklerin İslama katkıları hakkında temel bilgiler vermek, Türk-İslam medeniyet ve kültüründe ortaya çıkmış Türk kelam alimlerinin hayatı ve görüşlerini ve Kelam ilmine katkılarını öğrenmek
Dersin İçeriği
Türklerin İslama katkıları, Türk-İslam medeniyet ve kültüründe ortaya çıkmış ünlü Türk kelam alimlerinin hayatı ve kelama dair görüşleri
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ömer Aydın- Türk Kelamcıları
Notlar
Ramazan Altıntaş- Türk Kelamcıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
| ÖÇ02 | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
| ÖÇ03 | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
| ÖÇ04 | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dini, siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar. |
| ÖÇ05 | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
| ÖÇ06 | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
| ÖÇ07 | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
| ÖÇ08 | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
| ÖÇ09 | Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
| ÖÇ10 | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
| ÖÇ11 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
| ÖÇ12 | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
| ÖÇ13 | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
| ÖÇ14 | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
| ÖÇ15 | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | 3 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 2 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | 2 |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 2 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | 3 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | 3 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Matüridi mezhebi ve Türk kelamcılarının mezheplere göre dağılımı | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Ebu Mansur el-Maturidi,hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yeri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Hakim es-Semerkandi ve Ebul-Yusr el-Pezdevi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Ebul-Yusr el-Pezdevi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yeri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Ömer en-Nesefi, Siracud-din el-Uşi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Şemsuddin Muhammed es-Semerkandi, ebul-Berekat en-Nesefi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
| 7 | Sadruşşeria es-Sani (el-asğar), Ekmeluddin el-Baberti hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
| 9 | Hayali Ahmed Efendi, Muhyiddin Mehmed efendi, Hocazade Muslihuddin Mustafa hayatı, eserleri ve kealm ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Kestelli Muslihuddin Mustafa, İbn Kemal Paşa, Taşköprülüzade Ahmed Efendi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Taşköprülüzade Ahmed Efendi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Davud el-Karsi, Akkirmani Mehmed Efendi hayatı eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Gelenbevi İsmail Efendi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | İzmirli İsmail Hakkı ve Abdullatif el-Harputi hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Osmanlı sonrası türk kelamcıları: M. Şerafeddin Yaltkaya, Mustafa Sabri Efendi, Ömer Nasuhi Bilmen hayatı, eserleri ve kelam ilmindeki yerleri | Konuyla ilgili Kaynak kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||