Genel Bilgi
| Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
| İLAHİYAT PR. | |
| Kod | ILH435 |
| Ad | Din Felsefesi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Emine GÖÇER |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Emine GÖÇER
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Arş.Gör. SERDAR ATALAY (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dinlerin temel iddiaları hakkında rasyonel, objektif, şümullü ve tutarlı bir tarzda düşünmek.
Dersin İçeriği
Tanrının varlığının klasik ve modern delilleri ve bu delillere getirilen eleştiriler; Tanrısal sıfatların özellikleri, sıfatların kötülük ve hürriyet açısından doğurduğu problemler. Tanrı-evren ilişkisi hakkındaki çeşitli teoriler ve öte dünya hakkındaki görüşler. Ateizmin yönelttiği eleştiriler ve din-bilim-sanat ilişkisi.
Dersin Ön Koşulu
İslam Felsefesi, Felsefe Tarihi ve Kelam derslerini almış ve bu derslerden başarılı olmak.
Kaynaklar
Recep Kılıç & M. Sait Reçber (ed.), Din Felsefesi El Kitabı
Notlar
Michael L. Peterson & Raymond J. Vanarragon (ed.), Din Felsefesinde Çağdaş Tartışmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Din ve felsefe kavramları arasındaki ortak ve farklı yönleri görür. |
| ÖÇ02 | Din felsefesinin dinin felsefesi değil, din fenomeni üzerine felsefi olarak düşünmek olduğunu anlar. |
| ÖÇ03 | Dinin temel iddiaları üzerine eleştirel, bütüncül ve olumlu bir yaklaşım sergiler. |
| ÖÇ04 | Tanrı kavramını felsefi açıdan değerlendirir. |
| ÖÇ05 | Din kavramını felsefi açıda değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | 2 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 1 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | 5 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | 1 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Din felsefesinin mahiyeti ve diğer bilimlerle ilişkisi. | Din Felsefesi 13 - 58 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Tanrı-evren İlişkisinde modeller | Din Felsefesi 59 - 82 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Tanrının varlığı lehindeki deliller ve onlara yapılan itirazlar | Din Felsefesi 123 - 156 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Tanrı ve Sıfatları | Din Felsefesi 83 - 122 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Kötülük Problemi | Din Felsefesi 193 - 216 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Ateizm I | Din Felsefesi 157 - 192 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Ateizm II | Din Felsefesi 157 - 192 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Arasınav | Din Felsefesi 1 - 192 sayfalar arasını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Vahiy ve Mucize | Din Felsefesi 217 - 254 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Din Dili | Din Felsefesi 255 - 288 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Dini Çeşitlilik | Din Felsefesi 289 - 318 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Ölüm ve Ölümsüzlük | Din Felsefesi 319 - 342 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Din ve Ahlak İlişkisi | Din Felsefesi 343 - 365 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Din ve Bilim İlişkisi | Din Felsefesi 367 - 390 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Din ve Sanat İlişkisi | Din Felsefesi 391 - 420 sayfalar arasını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Dönem Sonu Sınavı | Din Felsefesi 217 - 420 sayfalar arasını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Dönem Sonu Sınavı | Din Felsefesi 217 - 420 sayfalar arasını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||