Genel Bilgi
| Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
| İLAHİYAT PR. | |
| Kod | IHS420 |
| Ad | Osmanlı Mimarlığı ve Sanatı |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mimarlığı, sanatı tanımak,
Dersin İçeriği
Osmanlı mimarlığı ve sanatı
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
(Kolektif) Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları; Yılmaz Can - Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Kayıhan Yayınları; Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi; Metin Sözen vd., Türk mimarisinin gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; S. Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları; Ders Sunuları.
Notlar
Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Yayınları; Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Emin Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Mimarlık ve sanat terimlerini kullanır |
| ÖÇ02 | Osmanlı mimarlığını ve sanatını anlar, tanımlar ve anlatır |
| ÖÇ03 | Sanatın önemini anlatır |
| ÖÇ04 | Sanatın kapsayıcılığını açıklar |
| ÖÇ05 | Mimari eserleri tanıtır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 1 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 1 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 1 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | 1 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | 1 |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | 3 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 1 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | açılış dersi, | Temel sanat kavramlarını öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 2 | terminolojiye giriş | Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü isimli kitabı inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 3 | terminoloji | Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü kitabını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 4 | Osmanlı mimarlığını hazırlayan unsurlar | Türk Sanatı Tarihi isimli kitabın ilk bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
| 5 | Anadolu Selçukluları dönemi mimarlığı ve sanatı | Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi isimli kitabın 51-62. sayfa aralığını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 6 | mihrap, minber, minare | Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü isimli kitabın ilgili bölümlerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 7 | Osmanlı mimarlığının bileşenleri | İslam Sanatının Oluşumu isimli kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Gösteri |
| 8 | Ara Sınav | sınav için okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 9 | çini sanatı ve mermer işlemeciliği | Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın 260-314. sayfa aralığını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 10 | Türk evi kavramı | Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü isimli kitabın ilgili bölümlerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 11 | Ebru sanatı, minyatür | Ebru sanatı ve minyatür sanatı hakkında yazılmış makaleleri tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 12 | Osmanlı mimarlığı, erken dönem | Türk Sanatı isimli kitabın ilgili bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
| 13 | Osmanlı mimarlığı, klasik dönem | Osmanlı Mimarisi isimli kitabın ilgili bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 14 | Osmanlı mimarlığı, geç dönem | Osmanlı Mimarisi isimli kitabın ilgili bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
| 15 | Osmanlı mimarları | Osmanlı Mimarisi isimli kitabın ilgili bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav için çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||