Genel Bilgi
| Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
| İLAHİYAT PR. | |
| Kod | IHS464 |
| Ad | Dini Hitabet ve Mesleki Uygulama |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler alanın temel kavramları, dini söylemleri çeşitleri hakkında bilgi ve dini gün ve törenlerde konuşmalar verme yeteneğini vermek
Dersin İçeriği
Alanın temel kavramları, çeşitleri; dini hitabet örnekleri, dini gün ve merasimlerde yapılacak konuşmalar, öğrenci sunumları
Dersin Ön Koşulu
Ders ile ilgili kaynak kitapların okunması.
Kaynaklar
Hüseyin Yılmaz - Dini Hitabet ve Mesleki Uygulama (Asitan Kitap Yayınları)
Notlar
İsmail Lütfi Çakan - Dini Hitabet (Marmara Üni. İlahiyat Fak. Yayınları) Vehbi Karakaş - Hitabet Sanatı (Rağbet Yayınları)
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Dini hitabet alanında konuşma becerisi kazanır. |
| ÖÇ02 | Dini hitabet sahasında kavramlar hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ03 | Dini hitabet türleri hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ04 | Camilerde hutbe okuyup cuma namazı kıldırır. (erkek öğrenciler) |
| ÖÇ05 | Dini sohbet, vaaz vb. türde konuşmalar yapar. |
| ÖÇ06 | Açılış, karşılama-uğurlama, anma, veda konuşmaları yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 4 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 3 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | 3 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Alanın temel kavramları | kaynaklardan ilgili konuyu araştırmak ve okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Dini hitabetin çeşitleri | Kaynaklardan ilgili konuyu araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
| 3 | Hitabetin önemi. | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 4 | Küçük gruplarda sohbet etmek | Sohbet metni hazırlamak. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
| 5 | Cuma Hutbesi. | Cuma hutbesi hazırlamak. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 6 | Açılış, karşılama-uğurlama, anma, veda konuşmaları | Konuşma metinleri hazırlamak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 7 | Dini konferans vermek. | Konferans metni hazırlamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
| 9 | Hatiplerde bulunması gereken özellikler. | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Öğrencilerin Cuma Hutbesi sunumu | Hutbe metni hazırlamak ve sunum alıştırması yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 11 | Öğrencilerin sohbet sunumları | Sohbet metni hazırlamak ve alıştırması yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 12 | dini gün ve merasimlerde yapılacak konuşmalar | Dini hitabet türlerine dair araştırma yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Ezan, yemek, hatim ve duaları. | Dua ezberleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | İmamlık, Müezzinlik ve Vaizlik Uygulamaları | Uygulamalara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Cenaze merasimi ve cenaze namazı duasının ezberlenmesi | Araştırma yapmak ve ezberlemek. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (Final) | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (Büt.) | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ödev | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||