Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
SINIF ÖĞRETMENLİĞİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | SÖ1713 |
Ad | Matematik Okuryazarlığını Öğrenme ve Öğretme |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hatice Beyza ALBAYRAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste matematik okuryazarlığı, PISA matematik değerlendirme çerçevesi, matematik okuryazarlığı yeterlik düzeyleri, Türkiye’nin yıllara göre PISA matematik performansları, akademik çalışmalarda matematik okuryazarlığı çalışmalarının incelenmesi ve matematik okuryazarlığı problemlerinin tasarlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste matematik okuryazarlığı, PISA matematik değerlendirme çerçevesi, matematik okuryazarlığı yeterlik düzeyleri, Türkiye’nin yıllara göre PISA matematik performansları incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kabael, T. (2021). Matematik Okuryazarlığı ve Pısa. Ankara: Anı Yayıncılık.
Notlar
PISA raporları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematik okuryazarlığını tanımlar. |
ÖÇ02 | PISA matematik değerlendirme çerçevesini açıklar. |
ÖÇ03 | Matematik okuryazarlığı yeterlik düzeylerini açıklar. |
ÖÇ04 | Türkiye’nin yıllara göre PISA matematik performanslarını değerlendirir. |
ÖÇ05 | PISA raporlarını inceler. |
ÖÇ06 | Matematik eğitiminde matematik okuryazarlığı alanında yurt içinde yapılan çalışmaları inceler. |
ÖÇ07 | Matematik eğitiminde matematik okuryazarlığı alanında yurt dışında yapılan çalışmaları inceler. |
ÖÇ08 | Matematik okuryazarlığı problemi tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin, kaynakların, izlenecek strateji, yöntem ve tekniklerin tanıtımı | İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Matematik okuryazarlığı kavramı | İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | PISA matematik değerlendirme çerçevesi | İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Matematik okuryazarlığı yeterlik düzeyleri | İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | PISA raporları | İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiye’nin yıllara göre PISA matematik performansları | İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Farklı sınıf düzeylerinde matematik okuryazarlığı problemlerinin incelenmesi | İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Matematik eğitiminde matematik okuryazarlığı alanında yurt içinde yapılan çalışmaların incelenmesi | İlgili konuya ilişkin literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Matematik eğitiminde matematik okuryazarlığı alanında yurt dışında yapılan çalışmaların incelenmesi | İlgili konuya ilişkin literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Matematik okuryazarlığı alanında araştırma örneği yazma I | İlgili konuya ilişkin literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
12 | Matematik okuryazarlığı alanında araştırma örneği yazma II | İlgili konuya ilişkin literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
13 | Matematik okuryazarlığı problemi tasarlama ve değerlendirme I | İlgili konuya ilişkin literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Matematik okuryazarlığı problemi tasarlama ve değerlendirme II | İlgili konuya ilişkin literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Matematik okuryazarlığı problemi tasarlama ve değerlendirme III | İlgili konuya ilişkin literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,44 | ||
AKTS | 6 AKTS |