SÖ1714 Dile ve Kültüre Duyarlı Farklılaştırılmış Öğretim

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
SINIF ÖĞRETMENLİĞİ (YL) (TEZLİ)
Kod SÖ1714
Ad Dile ve Kültüre Duyarlı Farklılaştırılmış Öğretim
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Fatma KARAÇOBAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, sınıf öğretmenlerinin dilsel ve kültürel çeşitliliği fark etmelerini, bu çeşitliliğe duyarlı farklılaştırılmış öğretim uygulamaları geliştirmelerini ve bu yaklaşımları etkili bir şekilde sınıf ortamında kullanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dil, Kültür ve Eğitim İlişkisi, Farklılaştırılmış Öğretime Genel Bakış, Kültürel Çeşitliliğin Öğrenmeye Etkisi, Anadili Farklı Öğrenciler, Öğretim Materyallerinin Dile ve Kültüre Göre Uyumlanması, Dilsel ve Kültürel Farklılıklara Duyarlı Sınıf Yönetimi, Dilsel ve Kültürel Farklılıklara Duyarlı Sınıf Yönetimi, Öğretim Planı Tasarımı (Uygulama), Vaka Analizleri ve Uygulama Örnekleri

Dersin Ön Koşulu

Dersin önkoşulu yoktur

Kaynaklar

1. Tomlinson, C. A. (2014). The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners (2nd ed.). ASCD. – Farklılaştırılmış öğretimin kuramsal temelleri ve sınıf içi uygulamaları. 2. Gay, G. (2018). Culturally Responsive Teaching: Theory, Research, and Practice (3rd ed.). Teachers College Press. – Kültürel çeşitliliğe duyarlı öğretimin temelleri. 3. Banks, J. A. (2009). Multicultural Education: Issues and Perspectives (7th ed.). Wiley. – Çok kültürlü eğitim, kimlik, adalet ve öğretim uygulamaları üzerine kapsamlı bir kaynak. 4. Cummins, J. (2001). Negotiating Identities: Education for Empowerment in a Diverse Society. California Association for Bilingual Education. – Anadili farklı öğrencilerin eğitimi, kimlik geliştirme ve dil edinimi üzerine. 5. Nieto, S. & Bode, P. (2018). Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education (7th ed.). Pearson. – Öğrenci çeşitliliği, kültürel farklar ve öğretimde eşitlik odaklı yaklaşımlar.

Notlar

6. Genç, Z. S. (2016). “Farklılaştırılmış Öğretim: Kuramsal Temeller ve Uygulamalar.” Eğitimde Kuram ve Uygulama / Journal of Theory and Practice in Education, 12(3), 607–630. – Türkçe bir makale olarak farklılaştırılmış öğretimin temel boyutlarını ele alır. 7. Kırmızı, F. S. (2021). “Kültürel Çeşitliliğin Eğitim Ortamına Yansımaları ve Öğretmen Yeterlikleri.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(1), 134–148.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1. Dile ve kültüre duyarlı öğretimin temel ilkelerini açıklar.
ÖÇ02 2. Öğrencilerin dilsel ve kültürel özelliklerini analiz eder.
ÖÇ03 3. Farklılaştırılmış öğretimin temel bileşenlerini ve ilkelerini açıklar.
ÖÇ04 4. Öğretim sürecini bu çeşitliliğe göre farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını dikkate alarak planlar.
ÖÇ05 5. Öğretim materyallerini dilsel ve kültürel çeşitliliğe uyarlayarak farklılaştırır.
ÖÇ06 6. Sınıf ortamını dilsel ve kültürel farklılığı kapsayıcı hale getirir.
ÖÇ07 7. Değerlendirme süreçlerini kültürel ve dilsel duyarlılık gösterierek farklılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı ve temel kavramlar İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kültürel ve dilsel çeşitliliğe giriş İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Altı Şapka, Tartışma, Soru-Cevap
3 Dile ve kültüre duyarlı öğretimin temelleri İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
4 Öğrenci profillerini tanıma İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesi İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Dile duyarlı öğretim stratejileri İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kültüre duyarlı sınıf yönetimi İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Öğretim içeriğinin farklılaştırılması İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10 Öğretim sürecinin farklılaştırılması İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Öğrenci ürünlerinin farklılaştırılması İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
12 Öğrenme ortamının farklılaştırılması İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
13 Kapsayıcı değerlendirme uygulamaları İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Vaka analizi ve uygulama örnekleri İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Proje sunumları ve genel değerlendirme İlgili kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 141
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,64
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.04.2025 07:54