Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
SINIF ÖĞRETMENLİĞİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | SÖ1714 |
Ad | Dile ve Kültüre Duyarlı Farklılaştırılmış Öğretim |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Fatma KARAÇOBAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, sınıf öğretmenlerinin dilsel ve kültürel çeşitliliği fark etmelerini, bu çeşitliliğe duyarlı farklılaştırılmış öğretim uygulamaları geliştirmelerini ve bu yaklaşımları etkili bir şekilde sınıf ortamında kullanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Dil, Kültür ve Eğitim İlişkisi, Farklılaştırılmış Öğretime Genel Bakış, Kültürel Çeşitliliğin Öğrenmeye Etkisi, Anadili Farklı Öğrenciler, Öğretim Materyallerinin Dile ve Kültüre Göre Uyumlanması, Dilsel ve Kültürel Farklılıklara Duyarlı Sınıf Yönetimi, Dilsel ve Kültürel Farklılıklara Duyarlı Sınıf Yönetimi, Öğretim Planı Tasarımı (Uygulama), Vaka Analizleri ve Uygulama Örnekleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu yoktur
Kaynaklar
1. Tomlinson, C. A. (2014). The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners (2nd ed.). ASCD. – Farklılaştırılmış öğretimin kuramsal temelleri ve sınıf içi uygulamaları. 2. Gay, G. (2018). Culturally Responsive Teaching: Theory, Research, and Practice (3rd ed.). Teachers College Press. – Kültürel çeşitliliğe duyarlı öğretimin temelleri. 3. Banks, J. A. (2009). Multicultural Education: Issues and Perspectives (7th ed.). Wiley. – Çok kültürlü eğitim, kimlik, adalet ve öğretim uygulamaları üzerine kapsamlı bir kaynak. 4. Cummins, J. (2001). Negotiating Identities: Education for Empowerment in a Diverse Society. California Association for Bilingual Education. – Anadili farklı öğrencilerin eğitimi, kimlik geliştirme ve dil edinimi üzerine. 5. Nieto, S. & Bode, P. (2018). Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education (7th ed.). Pearson. – Öğrenci çeşitliliği, kültürel farklar ve öğretimde eşitlik odaklı yaklaşımlar.
Notlar
6. Genç, Z. S. (2016). “Farklılaştırılmış Öğretim: Kuramsal Temeller ve Uygulamalar.” Eğitimde Kuram ve Uygulama / Journal of Theory and Practice in Education, 12(3), 607–630. – Türkçe bir makale olarak farklılaştırılmış öğretimin temel boyutlarını ele alır. 7. Kırmızı, F. S. (2021). “Kültürel Çeşitliliğin Eğitim Ortamına Yansımaları ve Öğretmen Yeterlikleri.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(1), 134–148.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Dile ve kültüre duyarlı öğretimin temel ilkelerini açıklar. |
ÖÇ02 | 2. Öğrencilerin dilsel ve kültürel özelliklerini analiz eder. |
ÖÇ03 | 3. Farklılaştırılmış öğretimin temel bileşenlerini ve ilkelerini açıklar. |
ÖÇ04 | 4. Öğretim sürecini bu çeşitliliğe göre farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını dikkate alarak planlar. |
ÖÇ05 | 5. Öğretim materyallerini dilsel ve kültürel çeşitliliğe uyarlayarak farklılaştırır. |
ÖÇ06 | 6. Sınıf ortamını dilsel ve kültürel farklılığı kapsayıcı hale getirir. |
ÖÇ07 | 7. Değerlendirme süreçlerini kültürel ve dilsel duyarlılık gösterierek farklılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve temel kavramlar | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kültürel ve dilsel çeşitliliğe giriş | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Altı Şapka, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Dile ve kültüre duyarlı öğretimin temelleri | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Öğrenci profillerini tanıma | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesi | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dile duyarlı öğretim stratejileri | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kültüre duyarlı sınıf yönetimi | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Öğretim içeriğinin farklılaştırılması | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Öğretim sürecinin farklılaştırılması | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Öğrenci ürünlerinin farklılaştırılması | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Öğrenme ortamının farklılaştırılması | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Kapsayıcı değerlendirme uygulamaları | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Vaka analizi ve uygulama örnekleri | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Proje sunumları ve genel değerlendirme | İlgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,64 | ||
AKTS | 6 AKTS |