Genel Bilgi
Birim | ZİRAAT FAKÜLTESİ |
TARIM MAKİNELERİ VE TEKNOLOJİLERİ MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
Kod | TMT457 |
Ad | CNC Kodlama ve CAM |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Medet İTMEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere Bilgisayarlı Sayısal Kontrol (CNC) tezgâhları ve Bilgisayar Destekli İmalat (CAM) sistemleri hakkında temel bilgi kazandırmak; G ve M kodlarıyla program yazabilme, CAM yazılımlarını kullanarak takım yolları oluşturma ve üretim planı hazırlama becerileri kazandırmaktır. Ayrıca özel imalat makineleri ve endüstriyel uygulamalarla üretim teknolojilerine yönelik farkındalık sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında öncelikle CAD ve CAM kavramlarının tanımı yapılacak, CAD-CAM entegrasyonunun önemi açıklanacaktır. CNC torna ve dik işleme tezgâhları tanıtılarak, imalat makinelerinde eksen tanımı ve malzeme-tezgâh uyumu gibi temel konular işlenecektir. G ve M kodlarının kullanımına yönelik temel bilgiler verilecek ve el ile CNC kod yazımı uygulamaları gerçekleştirilecektir. Mastercam yazılımı kullanılarak torna ve dik işleme uygulamaları yapılacak, SolidWORKS ve SolidCAM entegrasyonu ile CAD ortamında hazırlanan bir çizimin CNC kodlarına dönüştürülmesi gösterilecektir. Ayrıca lazer kesim, plazma kesim, abkant büküm, punch pres, tel erozyon ve EDM gibi özel üretim makineleri tanıtılacak; bu makineler için takım yolu oluşturma ve iş planı hazırlama çalışmaları yapılacaktır. Dersin ilerleyen haftalarında kaynak robotları, jig ve fikstür tasarımı gibi konular ele alınacak, öğrenciler teorik bilgilerini uygulamalı projeler ve vaka analizleri ile pekiştireceklerdir.
Dersin Ön Koşulu
TMT 273 Bilgisayar Destekli Tasarım ve TMT 321 İmalat Yöntemleri derslerinden başarılı olmak
Kaynaklar
Ders Slaytları
Notlar
• Güler, H. (2018). CNC Tezgâhlarında Programlama Teknikleri ve Uygulamaları. Nobel Yayıncılık. • Küçüker, Y. (2016). Bilgisayar Destekli Üretim (CAM). Seçkin Yayıncılık. • Mastercam University: https://university.mastercam.com – CAM yazılımı öğrenme platformu • SolidWorks Resmi Belgeleri ve Eğitim Videoları: https://www.solidworks.com
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. CAD ve CAM kavramlarını tanımlar, entegrasyon süreçlerini açıklar. |
ÖÇ02 | 2. CNC torna ve dik işleme tezgâhlarının temel bileşenlerini ve eksen yapılarını açıklar. |
ÖÇ03 | 3. G ve M kodlarını kullanarak el ile CNC programı yazabilir. |
ÖÇ04 | 4. Mastercam yazılımı ile takım yolu oluşturup simülasyon gerçekleştirebilir. |
ÖÇ05 | 5. SolidWORKS ve SolidCAM ile CAD modelinden CNC kod üretimi yapabilir. |
ÖÇ06 | 6. Lazer, plazma, punch, abkant ve EDM gibi özel makinelerde CAM süreçlerini analiz edebilir. |
ÖÇ07 | 7. Jig ve fikstürlerin işlevini tanımlar, temel tasarımlarını yapabilir. |
ÖÇ08 | 8. Bir üretim planı hazırlayarak CNC tezgâhına uygun takım yollarını oluşturabilir. |
ÖÇ09 | 9. Öğrendiklerini uygulamalı proje ve sınavlarda kullanarak değerlendirme yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Matematik, fen bilimleri ve Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanlarındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları geliştirme, seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemeye karşı olumlu tutum kazanır. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler, projeler hazırlar, çözüm önerileri üretir ve paylaşır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az başlangıç düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1. CAM nedir? CAD-CAM Entegrasyonu, CNC Torna ve Dik işlemenin tanıtımı, İmalat Makinalarında Eksen Tanımı, | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | 2. Malzeme-Tezgâh uyumu, Tezgâh evreninin tanıtımı, Takım yolu kavramı. | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | 3. CAM programlama dili (G ve M) kodları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | 4. Torna için CAM uygulamaları (El ile yazma ve MASTERCAM’de simüle etme) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | 4. Torna için CAM uygulamaları (El ile yazma ve MASTERCAM’de simüle etme) 2 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | 6. Dik İşleme için CAM Uygulamaları (El ile yazma ve MASTERCAM’de simüle etme) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | 7. Dik İşleme için CAM Uygulamaları (El ile yazma ve MASTERCAM’de simüle etme) 1 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | 9. Kesme parametreleri ve malzeme ilişkisi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | 10. İmalat Makinalarında, İşçilik, Maliyet, Malzemeden Kazanç Yöntemleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | 11. CAD’de hazırlanan bir çizimin CNC programlama diline çevirme (SolidWORKS ve SolidCAM örneği) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | 12. Bazı Özel İmalat Makinalarının tanıtımı, takım yolu ve iş planı hazırlama (Lazer örneği) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | 13. Bazı Özel İmalat Makinalarının tanıtımı, takım yolu ve iş planı hazırlama (Plazma örneği) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | 14. Bazı Özel İmalat Makinalarının tanıtımı, (Tel Erezyon, EDM, Abkant büküm ve Punch makinaları) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | 15. Bazı Özel İmalat Makinalarının tanıtımı (Kaynak Robotu), Jig ve Fikstür Tanıtımları ve Tasarımları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |