Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ (DR) | |
Kod | DJM602 |
Ad | Fay Mekaniği ve Tektonik Deformasyon |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AHMET CAN AKINCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, yer kabuğundaki deformasyonların mekanik temellerini, fay sistemlerinin davranışını ve bu süreçlerin tektonik evrimle olan ilişkisini öğretmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin kırılma mekaniği, gerilme-tensör analizleri ve fay zonlarının yapısal özellikleri üzerine ileri düzey bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, yerkabuğundaki faylanma ve tektonik deformasyonun mekanik ilkelerine dair ileri düzeyde bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Konular arasında gerilme ve şekil değiştirme (stress ve strain) kavramları, kırılma kriterleri, fay zonu yapıları ve farklı kabuk seviyelerinde gevrek-sünek geçiş yer almaktadır. Ders kapsamında ayrıca fay kinematiği analizi, gerilme tensörü ters çözümlemesi ve arazi verilerinin yapısal yorumu ele alınmaktadır. Bölgesel fay sistemlerinin jeodinamik önemi ve kabuksal evrimdeki rolleri üzerinde durulmaktadır. Öğrenciler güncel bilimsel literatürle çalışacak, analitik alıştırmalar yapacak ve arazi verilerini mekanik modellerle bütünleştirme becerileri geliştireceklerdir.
Dersin Ön Koşulu
Koşulsuz
Kaynaklar
1- Öğretim Üyesi tarafından sağlanacak çeşitli notlar ve dokümanlar. 2. Fossen, H. (2016). Structural Geology. Cambridge University Press. 3. Yapısal Jeoloji (Erkan KARAMAN)
Notlar
Yapısal Jeoloji (Erkan KARAMAN)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Faylanma süreçlerini mekanik ve tektonik bağlamda analiz edebilir. |
ÖÇ02 | Gerilme-tensör çözümleriyle bölgesel gerilme rejimlerini tanımlayabilir. |
ÖÇ03 | Farklı ölçeklerde fay zonlarının yapısal özelliklerini tanımlayabilir. |
ÖÇ04 | Kırık türlerini, sünek/gevrek geçişlerini ve etkili parametreleri yorumlayabilir. |
ÖÇ05 | Gerçek saha verilerini mekanik kuramlarla ilişkilendirebilir. |
ÖÇ06 | Fay mekaniğine ilişkin güncel bilimsel literatürü analiz eder ve yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Fay Mekaniğine Genel Bakış | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Gerilme-Tensör Tanımı ve Gerilme Rejimleri | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Mohr Diyagramları ve Kırılma Kriterleri | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Byerlee Yasası ve Fay Kayması Koşulları | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Gevrek ve Sünek Deformasyon Arasındaki Geçiş | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Fay Zonlarının Yapısal Özellikleri | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Gerilme-Tensör Analizi | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
9 | Fay Sistemlerinin Evrimi | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Fay Zonları ve Jeomorfolojik Analiz | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Kinematik Analiz 1 | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Kinematik Analiz 2 | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Faylarla İlişkili Deprem Üreten Mekanizmalar | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Bölgesel Fay Sistemlerinin Jeodinamik Yorumu 1 | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | Bölgesel Fay Sistemlerinin Jeodinamik Yorumu 2 | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |