Genel Bilgi
| Birim | SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
| BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
| Kod | BDMS203 |
| Ad | Okul Dışı Öğrenme Ortamları |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ERCAN YELDAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ERCAN YELDAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğretmen adaylarına okul dışı öğrenme ortamları ve kullanımları ile ilgili temel kavramları kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Okul dışı eğitim ve öğrenme kavramları; okul dışı öğrenmenin kapsamı ve önemi; okul dışı ortamlarda öğretim; okul dışı öğrenme ortamlarına uygun öğretim yöntem, teknikleri (proje tabanlı öğrenme, istasyon tekniği vb.) ve öğretim materyalleri; okul dışı öğrenme ortamları (müzeler, bilim merkezleri, hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri, planetaryumlar, sanayi kuruluşları, millî parklar, bilim şenlikleri, bilim kampları, doğal ortamlar vb.); okul dışı öğrenme alan ve ortamlarının geliştirilmesi; okul dışı öğrenme etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Okul dışı eğitim ve öğrenme kavramlarını tanımlar |
| ÖÇ02 | Okul dışı öğrenmenin kapsamı ve önemini bilir |
| ÖÇ03 | Okul dışı öğrenme ortamlarına uygun öğretim yöntem, tekniklerini bilir. |
| ÖÇ04 | Öğretim materyallerini geliştirir. |
| ÖÇ05 | Okul dışı öğrenme etkinliklerinin planlar. |
| ÖÇ06 | Okul dışı öğrenme etkinliklerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | 3 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | 3 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | 2 |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Okul dışı eğitim ve öğrenme kavramları | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Okul dışı öğrenmenin kapsamı ve önemi | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Okul Dışı Ortamlarda öğretim | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Uygun Öğretim Yöntem Ve Teknikleri (Proje Tabanlı Öğrenme, İstasyon Tekniği ve öğretim materyalleri. | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Müzeler, Müze Kavramı ve çeşitleri, Müze Eğitiminde kullanılan öğrenme kuramları, Müze için Örnek etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. | Genel tekarar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Bilim ve Teknoloji Merkezleri (BTM), Türkiye’deki Önemli Bilim ve Teknoloji Merkezleri, Eğitimde Bilim ve Teknoloji Merkezlerinin kullanımı, BTM gezileri için Örnek etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Hayvanat Bahçeleri, Türkiye’deki Önemli Hayvanat, Eğitimde Hayvanat Bahçelerinin kullanımı, Hayvanat bahçesi için Örnek etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
| 9 | Botanik Bahçeleri ve Herbaryum, Türkiye’deki Önemli Botanik Bahçeleri, Eğitimde Botanik Bahçelerinin kullanımı, Botanik Bahçeleri için Örnek etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Bilim şenlikleri ve Bilim kampı, Eğitimde Bilim şenlikleri ve Bilim kamplarının kullanımı, Bilim şenlikleri ve Bilim kamplarında örnek etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Planetaryumlar, Planetaryum kavramı, Planetaryumların amacı ve önemi, Türkiye’deki Önemli Planetaryumlar, Eğitimde Planetaryumların kullanımı, Planetaryum gösterileri ve içerikleri, Planetaryumlar için örnek etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Milli Parklar, Dünya’da ve Türkiye’de Milli Park Kavramı, Türkiye’deki Önemli Milli Parklar, Eğitimde Milli Parkların kullanımı, Milli Parklar için Örnek etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Akvaryumlar, Türkiye’deki Akvaryumlar, Eğitimde Akvaryumların kullanımı, Akvaryumlar için Örnek etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Doğa Eğitimleri, TÜBİTAK Doğa Eğitimleri, Doğa Eğitimi Örnekleri Okul Dışı Öğrenme Ortamları ve Değerlendirme. | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Kamu ve Özel sektör (sanayi) kuruluşları Eğitimde Kamu ve Özel sektör (sanayi) kuruluşları kullanımı Kamu ve Özel sektör (sanayi) kuruluşları öğrenme etkinliklerinin planlanması ve örnek etkinlikler. | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Yazılı Sınav, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||