Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PR. (İNGİLİZCE) | |
| Kod | CEN348 |
| Ad | Artificial Intelligence Systems |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | İngilizce |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet SARIGÜL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bilgi gösterimi. Arama ve sezgisel programlama. Mantık ve mantık programlama. Yapay zekanın uygulama alanları: Problem çözme, oyunlar ve bulmacalar, uzman sistemler, planlama, öğrenme, görüntü tanıma, doğal dil anlama.
Dersin İçeriği
Bilgi gösterimi. Arama ve sezgisel programlama. Mantık ve mantık programlama. Yapay zekanın uygulama alanları: Problem çözme, oyunlar ve bulmacalar, uzman sistemler, planlama, öğrenme, görüntü tanıma, doğal dil anlama. Bir yapay zeka diliyle çalışmalar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1 Nabiyev V. V., 2005 Yapay Zeka: Problemler, Yöntemler, Algoritmalar, Ankara (2. Baskı) 2 Russell, Stuart J. ; Norvig, Peter, 2003 , Artificial Intelligence: A Modern Approach (2nd ed. )
Notlar
1 Nilsson, Nils,1998 , Artificial Intelligence: A New Synthesis, Morgan Kaufmann Publishers, ISBN 978-1-55860-467-4
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Yapay zekanın temel kavramlarını ve algoritmalarını öğrenir. |
| ÖÇ02 | Belirsizliklere uygun olasılıksal çözümleri öğrenir. |
| ÖÇ03 | Denetimli ve denetimsiz öğrenme arasındaki farkı öğrenerek probleme uygun algoritma seçebilir. |
| ÖÇ04 | Yapay sinir ağlarının çalışma prensibini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Arama Programları, Minimax | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 2 | Önermeler Mantığı, Çıkarım | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Gerekçelendirme, Model Kontrolü | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | Çözümleme, Birinci Dereceden Mantık | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Olasılık, Bağımsızlık | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Bayes Kuralı, Markov Modelleri | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Yerel Arama, Simüle Edilmiş Tavlama | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Doğrusal Programlama, Geri İzleme Araması | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Veri Toplama, Gözetimli Öğrenme | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 11 | En Yakın Komşu Sınıflandırması, Perceptron Öğrenmesi | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | Destek Vektör Makineleri, Regresyon, Kayıp Fonksiyonları | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 13 | Aşırı Uyum, Markov Karar Süreçleri, K-Means Kümeleme | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
| 14 | Yapay Sinir Ağları | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma |
| 15 | Dil, Sözdizimi, Dönüştürücüler | Ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||