Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ PR. (İNGİLİZCE) | |
| Kod | CEN463 |
| Ad | Parallel Programming |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | İngilizce |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZEKERİYA TÜFEKCİ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Paralel programlama tekniklerinin öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Paralel programlama teknikleri
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
Multicore and GPU Programming: An Integrated Approach Gerassimos Barlas
Notlar
Introduction to Parallel Programming A. Grama, A. Gupta, G. Karypis, V. Kumar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Seri olarak yazılan bir C++ programını open MP kullanarak çok çekirdekli bilgisayarlarda çalışacak şekilde paralel hale getirebilir. |
| ÖÇ02 | Seri olarak yazılan bir C++ programını open MPI kullanarak birden çok bilgisayarda çalışacak şekilde paralel hale getirebilir. |
| ÖÇ03 | Seri olarak yazılan bir C++ programını garfik kartında (GPU) çalışacak şekilde paralel hale getirebilir. |
| ÖÇ04 | Paralel programın performans limitini tahmin edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 3 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Paylaşılan Bellek sistemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | OpenMP paralel döngü yapısı, değişkenlerin paylaşımı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Veri Bağımlılıkları, Döngü çizelgeleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Senkronizasyon, Kritik bölümler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Dağıtılmış Bellek Programlama (MPI) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | MPI temelleri, noktadan noktaya iletişim, toplu iletişim | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Eşzamanlı/eşzamansız gönderme/alma, toplama, dağıtma, yayınlama, azaltma algoritmaları. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Arasınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Paralel haberleşme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | perfomans | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Paralel kodlar tasarlama | Designing parallel codes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Paralel giriş/çıkış | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | İş planlaması ve ek konular. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | GPU programlama | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | C/C++'da OpenACC kullanarak GPU programlama | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||