Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ | 
| BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE) | |
| Kod | CENG0052 | 
| Ad | Advanced Topics in Database Management Systems | 
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Bahar | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 6 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | İngilizce | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. | 
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı veritabanı yönetim sistemleri konusunda ileri düzey konuları incelemektir.
Dersin İçeriği
Veritabanı yönetim sistemleri konusunda ileri yöntemler: ilişkisel model, sorgu eniyileme, işlem yönetimi, eşzamanlılık kontrolü, veri kurtarma, parallel ve dağıtık veritabanları, nesne veritabanı sistemleri, çıkarımsal veritabanları, veri ambarları ve no-sql sistemleri.
Dersin Ön Koşulu
Temel veritabanı yönetim sistemi kavramlarını bilmesi gerekmektedir.
Kaynaklar
Silberschatz, A., Korth, H.F., and Sudarshan, S., Database System Concepts, Mcgraw-Hill, 2010.
Notlar
İlgili güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Sorgu eniyileme, eşzamanlılık kontrolü, veri kurtarma gibi veritabanı yönetim sistemleri ile ilgili ileri düzey konuları inceler. | 
| ÖÇ02 | Paralel, nesne ilişkisel, çıkarımsal veritabanı yönetim sistemlerini inceler. | 
| ÖÇ03 | NoSQL sistemlerini tanımlar. | 
| ÖÇ04 | Veritabanı yönetim sistemleri ile ilgili yeni teknolojileri inceler. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 3 | 
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 5 | 
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 2 | 
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 | 
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 1 | 
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 2 | 
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 3 | 
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | İlişkisel modelin gözden geçirilmesi | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 2 | Sorgu eniyileme | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 3 | Transaction yönetimi | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 4 | Eşzamanlılık kontrolü | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 5 | Veri kurtarma | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 6 | Paralel ve dağıtık veritabanları | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 7 | Nesne veritabanı sistemleri | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 8 | Ara Sınavlar | Makalelerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav | 
| 9 | Nesne ilişkisel veritabanları | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 10 | Çıkarımsal veritabanları | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 11 | Veri ambarı | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 12 | No-sql sistemleri | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 13 | Büyük veri | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım | 
| 14 | Veri analitiği | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım | 
| 15 | Blokzincir veritabanları | Makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma | 
| 16 | Güncel makalelerin sunumları | Makalelerin okunması, sunum hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Makalelerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||