Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
| İSTATİSTİK PR. | |
| Kod | ISB404 |
| Ad | Yöneylem Araştırması |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NİMET ÖZBAY |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı yöneylem araştırması tekniklerini öğretmek, model kurma ve farklı modellerin çözüm yöntemlerini uygulama becerisini geliştirmektir
Dersin İçeriği
Bu derste Atama Modeli, Şebeke Modelleri, En Kısa Yol Problemi , Maksimum Akış Modeli, Minimum Maliyet Akış Problemi, Kritik Yol Yöntemi, PERT Analizi, Parametric Doğrusal Programlama, Hedef Programlama konuları işlenmektedir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
-Yöneylem Araştırması, Prof.Dr. Ahmet Öztürk, Ekin Basım Yayın, 2016, 894s. -Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Literatür Yayıncılık, 2003.
Notlar
-İşletmede Sayısal Yöntemler ve Winqsb Uygulamaları, Prof.Dr. İsmail Erdem, Seçkin Yayıncılık, 2017, 535s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Atama modellerini çözer |
| ÖÇ02 | Şebeke modellerini tanımlar, en kısa yol problemlerini çözer |
| ÖÇ03 | Maksimum akış modelini açıklar ve ilgili örnekleri çözer |
| ÖÇ04 | Minimum maliyet kapasiteli akış problemini tanımlar ve ilgili örnekleri çözer |
| ÖÇ05 | Kritik yol yöntemini kullanır |
| ÖÇ06 | PERT yöntemini kullanır |
| ÖÇ07 | Parametrik doğrusal programlama modellerini ve çeşitli çözüm yöntemlerini uygular |
| ÖÇ08 | Hedef programlama modellerini ve çeşitli çözüm yöntemlerini uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 2 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Atama Modeli | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Macar Yönteminin Uygulanması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Şebeke Modelleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | En Kısa Yol Problemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
| 5 | Maksimum Akış Modeli | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
| 6 | Minimum Maliyet Akış Problemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
| 7 | Kritik Yol Yöntemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
| 8 | Ara Sınav | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Problem Çözme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Soru-Cevap |
| 10 | PERT Analizi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 11 | Kritik Yol Yöntemi ve PERT Analizi Uygulamaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
| 12 | Parametrik Doğrusal Programlama | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Amaç Fonksiyonu Parametrelerindeki Sistematik Değişmenin Analizi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Soru-Cevap |
| 14 | Sağ Taraf Parametrelerindeki Sistematik Değişmenin Analizi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
| 15 | Hedef Programlama | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||