Genel Bilgi
Birim | CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ |
VETERİNER PR. | |
Kod | VET502 |
Ad | İntörn Veteriner Hekim 2 |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 10. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 10-20 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 30 AKTS |
Yerel Kredi | 20 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ferda TURGUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste İntörn Veteriner Hekimliği Programını alan öğrenciler Veteriner Hekimliğe hazırlık uygulamalarında bulunmak için Veteriner Fakültesi'nin 5 Bölümündeki bütün Anabilim Dallarının uygulama ve teoriklerini ilgili anabilim dalının öğretim üyeleri ile işleyerek Veteriner Hekimliğe hazırlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
İntörn Veteriner Hekimliği Programında 5. sınıf öğrencilerine Veteriner Hekimliğe hazırlık uygulamalarında bulunmak için Veteriner Fakültesi'nin 5 Bölümündeki (Temel Bilimler'de bulunan Anabilim dalları; Klinik Bilimler Bölümünde bulunan Anabilim dalları; Klinik Bilimler Bölümünde bulunan Anabilim dalları; Zootekni ve Hayvan Besleme Bölümünde bulunan Anabilim dalları ve Gıda Hijyeni ve Teknolojisi Bölümünde bulunan Anabilim dalları) tüm Anabilim Dallarının verdiği bütünleşik eğitim kapsamındaki uygulama ve teorik bilgileri içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
VEHİP eğitimine, Çukurova Üniversitesinin Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesince gerçekleştirilmektedir.
Kaynaklar
Anabilim Dallarının uygun gördüğü eğitim materyalleri, ilgili literatürler, vaka raporları vb.
Notlar
Veteriner Hekimliği alanındaki ulusal ve uluslararası literatürler, vaka raporları, sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veteriner Hekimliği olgunlaşma eğitimini tamamlayarak sahaya hazır olduğu yargısına varır. |
ÖÇ02 | Hastalıkları vaka temelli tanır. |
ÖÇ03 | Temel bilimlerden aldığı bilgiyi klinik öncesi ve klinik bilimlerden aldığı bilgiyle bir araya getirir. |
ÖÇ04 | Halk sağlığı ve epidemiyolojik çalışmaları öngörür. |
ÖÇ05 | Hayvansal üretim, ıslah, sürdürülebilir hayvancılık bilgilerini tanır. |
ÖÇ06 | Sağlıklı hayvansal gıda üretimi, sürdürülebilirlik, HACCP prensipleri, gıda teknolojilerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Hayat boyu öğrenimin önemini kavrama ve uygulama becerisi, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri tanır. |
ÖÇ08 | Hayvan sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını tanımlar. |
ÖÇ09 | Hayvansal üretim uygulamaları için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisini uygular. |
ÖÇ10 | Meslektaşları, diğer meslek mensupları, hasta sahibi ve işverenler ile iyi iletişimi ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | 2 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | 4 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | 3 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | 2 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | 3 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | 4 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | 2 |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | 3 |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | 4 |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | 4 |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | 4 |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | 4 |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | 3 |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Evcil memeli hayvan türlerinde Systema nervosum, systema respiratorum, systema urogenitalia, systema circulatorum ve duyu organlarının topografik yerleri ve klinik uygulama alanları | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Sinir sistemi fizyolojisi, kas fizyolojisi, solunum sistemi fizyolojisi, boşaltım fizyolojisi ve tuz-su dengesi, sindirim sistemi fizyolojisi ve endokrin sistem fizyolojisi ve tanıdaki yerleri | Ders kitabı okuma, internet araştırması yapma, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Vitaminler ve Enzimlerin fonksiyonları ile laboratuvar sonuçların değerlendirilmesi | İnternet araştırması yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Epitel doku, sinir doku ve kas dokunun yapısı ve fonksiyonları, vücut sistemlerinin (sindirim, solunum, sinir vs.) histolojik yapısı ve fonksiyonları Veteriner hekimliğinde okullaşma süreçleri, veteriner hekimlikle ilgili güncel mevzuatlar ve takibi, veteriner hekimliğinde uluslararası meslek örgütleri, veteriner hekimlerin insanlığa hizmetleri | Görsel inceleme yapma, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Halk sağlığı açısından önemli protozoon hastalıkları ve korunma yolları | Güncel literatür taraması yapma, ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Solunum sistemi patolojisine giriş, solunum sistemi savunma mekanizmaları, solunum sistemi hastalıklarının patogenezi, burun boşluğu ve sinüs hastalıklarının patolojisi | Ders notu okuma, görsel inceleme yapma, slayt inceleme, laboratuvar hazırlığı yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Solunum sistemi farmakolojisi, sindirim sistemi farmakolojisi, beslenme farmakolojisi, kemoterapötikler ve antibiyotiklerin yapım şekilleri | Güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Bakterilerin oluşturdukları hastalıklarda kullanılacak antibiyotik seçimi | Güncel literatür tarama, laboratuvar hazırlığı yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
9 | Viral enfeksiyonların epidemiyolojisi ve patogenezi, immunolojisi | Laboratuvar hazırlığı yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Büyük ruminant (Sığır) ve atlarda operasyon bilgisi, operasyon öncesi-sonrası bakım ve hayvan hastanesinde hospitalize edilmesi ve tedavi yöntemleri | Ders kitabı okuma, slayt inceleme, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Evcil memeli hayvan türlerinde hematopoietik sistem ve dolaşım bozuklukları, solunum sistemi ve nörolojik hastalıklar ile deri hastalıklarının klinik bulguları, tanısı ve tedavi yöntemleri | Slayt inceleme, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Abortus sorunu, sütçü ineklerde metabolizma hastalıkları, genital organ enfeksiyonları ve tedavi yöntemleri ile hayvan türlerinde infetilite sorunları | Kaynak okuma, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Suni tohumlamanın başarısını etkileyen faktörler, suni tohumlama teknikleri ve başarı oranları, hayvan türlerinde reprodüksiyon ve suni tohumlama yöntemleri ve uygulamaları | Güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Pet hayvanlarında beslenme, hayvan türlerine ve ihtiyaçlarına göre rasyon hazırlama yöntemleri ve uygulamaları Yetiştirme metotları (melezleme çalışmaları), kanatlılarda kuluçka sistemleri ve sonuçları etkileyen faktörler, yumurtalara uygulanan işlemler, hayvanlarda yaş tayini, hayvancılık işletmelerindeki uygulamalar | Ders slaytlarını inceleme, kaynak araştırması yapma, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Dünya’da ve Türkiye’de hayvancılık politikaları, Hayvancılık işletmelerinde karşılaşılan problemler ve çözüm yöntemleri Parametrik testler ve uygulaması, non-parametrik testler ve uygulaması, tahmin yöntemleri, regresyon analizi önemlilik testleri Mutasyonlar, popülasyon genetiği, moleküler genetik | Kaynak araştırması yapma, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | İşletmelerde süte uygulanan ön teknolojik işlemler (klarifikasyon, baktofügasyon, homojenizasyon, standardizasyon) ve içme sütü teknolojisi (pastörize süt, UHT sterilize süt) | Güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 16 | 30 | 480 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 20 | 4 | 80 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 20 | 4 | 80 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 20 | 4 | 80 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 752 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 30,08 | ||
AKTS | 30 AKTS |