Genel Bilgi
Birim | CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ |
VETERİNER PR. | |
Kod | VET501 |
Ad | İntörn Veteriner Hekim 1 |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 9. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 10-20 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 30 AKTS |
Yerel Kredi | 20 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ferda TURGUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste İntörn Veteriner Hekimliği Programını alan öğrencileri Veteriner Hekimliğe hazırlık uygulamalarında bulunmak için Veteriner Fakültesi'nin 5 Bölümünde bütün Anabilim Dallarının uygulama ve teorilerini ilgili anabilim dalının öğretim üyeleri ile işleyerek Veteriner Hekimliğe hazırlamayı amaçlamaktadır
Dersin İçeriği
İntörn Veteriner Hekimliği Programında 5. sınıf öğrencilerine Veteriner Hekimliğe hazırlık uygulamalarında bulunmak için Veteriner Fakültesi'nin 5 Bölümündeki (Temel Bilimler'de bulunan Anabilim dalları; Klinik Bilimler Bölümünde bulunan Anabilim dalları; Klinik Bilimler Bölümünde bulunan Anabilim dalları; Zootekni ve Hayvan Besleme Bölümünde bulunan Anabilim dalları ve Gıda Hijyeni ve Teknolojisi Bölümünde bulunan Anabilim dalları) tüm Anabilim Dallarının verdiği bütünleşik eğitim kapsamında uygulama ve teorik bilgileri içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
VEHİP eğitimine, Çukurova Üniversitesinin Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesince gerçekleştirilmektedir.
Kaynaklar
Anabilim Dallarının uygun gördüğü eğitim materyalleri, ilgili literatürler, vaka raporları vb.
Notlar
Veteriner Hekimliği alanındaki ulusal ve uluslararası literatürler, vaka raporları, sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veteriner Hekimliği olgunlaşma eğitimini tamamlayarak sahaya hazır olduğu yargısına varır. |
ÖÇ02 | Hastalıkları vaka temelli tanır. |
ÖÇ03 | Temel bilimlerden aldığı bilgiyi klinik öncesi ve klinik bilimlerden aldığı bilgiyle bir araya getirir. |
ÖÇ04 | Halk sağlığı ve epidemiyolojik çalışmaları öngörür. |
ÖÇ05 | Hayvansal üretim, ıslah, sürdürülebilir hayvancılık bilgilerini tanır. |
ÖÇ06 | Sağlıklı hayvansal gıda üretimi, sürdürülebilirlik, HACCP prensipleri, gıda teknolojilerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Bilgi birikimi ve deneyimiyle ayırıcı tanı yapar. |
ÖÇ08 | Çiftlik yönetimi ile ilgili problemleri tanır. |
ÖÇ09 | Disiplinler arası ekip çalışması yapabilme becerisini öngörür. |
ÖÇ10 | Acil durumlarda; acil müdahalelere karar verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | 2 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | 4 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | 3 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | 2 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | 3 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | 4 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | 2 |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | 3 |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | 4 |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | 4 |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | 4 |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | 4 |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | 3 |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Evcil memeli hayvan türlerinde osteologia, arthrologia, myologia, systema digestorium’un topografik yerleri ve klinik uygulama alanları | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Hücre fizyolojisi, beden sıvılarının ayarlanması, hematopoietik sistem hücreleri ve görevleri, akyuvar sayımı, kalp fizyolojisi, aritmiler ve EKG’nin okunması ve tanıdaki yerleri | Ders kitabı okuma, internet araştırması yapma, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Karbonhidratların kimyasal yapısı ve fonksiyonları, mineraller, proteinlerin kimyasal yapıları ve fonksiyonları, lipidlerin kimyasal yapısı ve fonksiyonları ile laboratuvar sonuçların değerlendirilmesi | internet araştırması yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Hücre hakkında genel bilgiler, hücre çekirdeği, hücre membranı ve sitoplazmasında gerçekleşen aktiviteler, hücre organellerinin yapısı ve fonksiyonları Veteriner hekimliğin doğuşu, tıp sembollerinin tarihçesi, hastalık kavramları ve hastalık paradigmaları, tarihsel ve geleneksel tedavi yöntemleri, veteriner mesleğinin isimlendirilmesi | Görsel inceleme yapma, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Paraziter hastalıkların serolojik ve moleküler tanı yöntemleri | Güncel literatür taraması yapma, ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Ağız boşluğu, mide, bağırsak, karaciğer, pankreas, periton ve karın boşluğu hastalıklarının patolojisi | Ders notu okuma, görsel inceleme yapma, slayt inceleme, laboratuvar hazırlığı yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
7 | İlaçların kaynakları, dozları, yapı-etki ilişkisi, uygulama yolları, biotransformasyon ve atılımı, etki şekilleri, reçete yazılması, ilaç şekillerinin hazırlanması, Kalp-damar sistemi farmakolojisi, sıvı-elektrolit ve asit-baz sistemi farmakolojisi | Güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Mikroorganizmaların makroskobik ve mikroskobik morfolojileri, mikroorganizma enzimleri ve metabolizmaları, bakterilerde virülans faktörleri ve antijenik determinantlar, mikroorganizma genetiği, antibiyotik ve dezenfektanların uygulamalı kullanımı, uygulamalı kültür ekimleri | Güncel literatür tarama, laboratuvar hazırlığı yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
9 | Bazı viral enfeksiyonların epidemiyolojisi ve patogenezi, immunolojisi | Laboratuvar hazırlığı yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Küçük hayvanlar (Kedi Köpek) ve küçük ruminantta (Koyun ve Keçi) operasyon bilgisi, operasyon öncesi-sonrası bakım ve hayvan hastanesinde hospitalize edilmesi ve tedavi yöntemleri | Ders kitabı okuma, slayt inceleme, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Evcil memeli hayvan türlerinde gastrointestinal ve karaciğer hastalıkları, metabolik ve endokrinel hastalıkların klinik bulguları, tanısı ve tedavi yöntemleri | Slayt inceleme, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , Deney / Laboratuvar |
12 | Pubertas ve seksüel sikluslar, hormonların klinik kullanımları, dişi üreme organlarının muayenesi ile sitolojik muayene, biyopsi ve doku örneği alınması, üremenin kontrolü, gebelik tanı yöntemleri, gebelik patolojisi | Kaynak okuma, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Repropdüktif endokrinoloji, hayvan türlerinden sperma alma yöntemleri, spermanın özellikleri, sperm motitiltesinin değerlendirilmesi, sperma saklama koşulları | Güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Tek midelilerin beslenmesinde temel besin maddeleri metabolizması, kanatlıların besin madde ihtiyaçları, ruminantların beslenme fizyolojisi ve beslenmeye bağlı hastalıkları Hayvancılığın ekonomideki yeri ve Türkiye’de yaygın hayvan ırkların özellikleri, hayvancılığın beslenmedeki yeri, önemi, tüketim düzeyi, hayvan ırklarında verim özellikleri, genetik yapıları ve çevresel faktörlerin etkisi | Ders slaytlarını inceleme, kaynak araştırması yapma, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Hayvancılık işletmelerinde tedarik yöntemleri, işletmelerde üretim planlama metotları, pazarlama veri kaynakları ve veri toplama yöntemleri, verilerin sınıflandırılması ve uygulamalı tablo ve grafiklerle gösterilmesi, merkezi eğilim ölçüleri, örnekleme DNA ve RNA yapısı ile genom organizasyonu, replikasyon, translasyon, transkripsiyon, genler ve genetik şifre, gen interaksiyonları, immunogenetik kan grupları | Kaynak araştırması yapma, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Kasaplık hayvan kesim prosedürü ve kesilen kasaplık hayvanların postmortem muayeneleri, et muayenesi sırasında karşılaşılan paraziter ve viral hastalıklar, bu hastalıklara ilişkin yasal düzenlemeler, antemortem ve postmortem muayeneler | Güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 0 | 0 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 100 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 16 | 30 | 480 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 20 | 4 | 80 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 20 | 4 | 80 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 20 | 4 | 80 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 752 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 30,08 | ||
AKTS | 30 AKTS |