Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZLİ) | |
Kod | PF704 |
Ad | Maliye Alanında Ekonometrik Uygulamalar-I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAŞİM AKÇA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, maliye alanında zaman serisi ekonometrik tekniklerinin temel teorilerini ve uygulamalarını öğretmeyi; kamu maliyesi verilerinin (vergi gelirleri, kamu harcamaları, bütçe açığı) zaman serisi analizleriyle değerlendirilmesini sağlama becerisi kazandırmayı amaçlar. Tezli yüksek lisans öğrencilerine, maliye politikalarının zaman serisi yöntemleriyle analizini ve yorumlamasını yapabilme yetkinliği sağlamayı hedefler.
Dersin İçeriği
Ders, zaman serisi ekonometrisinin maliye alanındaki temel uygulamalarına yönelik teorik ve analitik temellerini ele alır. Zaman serisi verilerinin özelliklerini ve maliye verilerindeki önemini inceler. Durağanlık ve birim kök testlerinin maliye verilerine uygulanmasını ele alır. VAR modelleriyle kamu maliyesi politikalarının etkisini analiz eder. Nedensellik testleri yardımıyla maliye bilimindeki teorik yaklaşımları sınama imkanı sağlar. Türkiye’de maliye verileriyle zaman serisi analizlerini tartışır. Küresel maliye verileriyle zaman serisi uygulamalarını analiz eder. Zaman serisi analizlerinin maliye politikalarına etkilerini değerlendirir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Damodar N. Gujarati, Basic Econometrics, McGraw-Hill Education Jeffrey M. Wooldridge, Introductory Econometrics: A Modern Approach Walter Enders, Applied Econometric Time Series, Wiley (zaman serisi teknikleri için) Mustafa Sevüktekin, Mehmet Çınar, 2017, Ekonometrik Zaman Serileri Analizi, Dora
Notlar
Eviews 12, Gauss 10, Gauss 25, Gretl, Stata 17, Winrats 10 Paket Programları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Zaman serisi ekonometrisinin temel kavramlarını ve maliye alanındaki önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Maliye verilerinin zaman serisi özelliklerini analiz eder. |
ÖÇ03 | Maliye politikalarının etkilerini zaman serisi teknikleriyle sınar. |
ÖÇ04 | Tahmin ve nedensellik tekniklerini kullanarak ekonomideki teorik yaklaşımları sınar. |
ÖÇ05 | Türkiye’deki maliye verileriyle zaman serisi analizleri yapar. |
ÖÇ06 | Zaman serisi sonuçlarını maliye politikaları açısından yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye, ekonomi ve kamu politikaları alanında ileri düzey teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı iktisat okullarının ve maliye yaklaşımlarının karşılaştırmalı analizini yapar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye disiplinini hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe gibi alanlarla ilişkilendirerek disiplinlerarası bir bakış açısıyla analiz yapar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak Maliye alanında elde ettiği sayısal ve istatistiki verileri analiz eder | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri değerlendirir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik veya profesyonel çalışmalarda liderlik yapar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik ve mesleki bilgiyi pratik uygulamalara dönüştürerek etkin çözümler üretir | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mali olaylara ilişkin hukuki düzenlemelerin farkında olarak mevzuat değerlendirmesi yapar | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini mesleki alanda kullanır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak maliye alanında hazırladığı özgün araştırmaları alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye bilim alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zaman Serisi Ekonometrisine Giriş | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Durağanlık ve Birim Kök Testleri-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Durağanlık ve Birim Kök Testleri-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | VAR Analizi-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | VAR Analizi-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Eşbütünleşme Testleri-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Eşbütünleşme Testleri-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Uzun Dönem Tahminciler (FMOLS, DOLS, CCR) | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Neddensllik Testleri-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Neddensllik Testleri-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Türkiye’de Maliye Verileriyle Zaman Serisi Analizi-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
13 | Türkiye’de Maliye Verileriyle Zaman Serisi Analizi-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Küresel Kamu Maliye Verileriyle Zaman Serisi Analizi-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Küresel Kamu Maliye Verileriyle Zaman Serisi Analizi-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |