Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZLİ) | |
Kod | PF705 |
Ad | Maliye Alanında Ekonometrik Uygulamalar-II |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAŞİM AKÇA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, maliye alanında panel veri ekonometrik tekniklerinin teorik temellerini ve uygulamalarını öğretmeyi; kamu maliyesi verilerinin (vergi yükü, kamu harcamaları, sosyal göstergeler) panel veri modelleriyle analiz edilmesini sağlama becerisi kazandırmayı amaçlar. Tezli yüksek lisans öğrencilerine, maliye politikalarının panel veri teknikleriyle değerlendirilmesini ve karşılaştırmalı analiz yapma yetkinliği sağlamayı hedefler.
Dersin İçeriği
Ders, panel veri ekonometrisinin maliye alanındaki uygulamalarına yönelik teorik ve analitik temellerini ele alır. Panel veri modellerinin temel özelliklerini ve maliye verilerindeki önemini inceler. Panel veri analizlerinde yatay kesit bağımlılığı, hetorojenlik, birim kök, durağanlık, eşbütünleşme, uzun dönem tahmin, nedensellik, dinamik panel veri, sabit ve rassal etkiler metodolojilerini ele alır. Öğrencilere, ekonomi ve maliye verileriyle panel veri uygulamalarını gerçekleştirmelerini sağlar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Damodar N. Gujarati, Basic Econometrics, McGraw-Hill Education Jeffrey M. Wooldridge, Introductory Econometrics: A Modern Approach Badi H. Baltagi, Econometric Analysis of Panel Data, Wiley (panel veri teknikleri için) Yerdelen, F. (2020). Panel Veri Ekonometrisi Stata Uygulamalı. İstanbul, Beta Yayınevi.
Notlar
Eviews 12, Gauss 10, Gauss 25, Gretl, Stata 17, Winrats 10 Paket Programları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Panel veri ekonometrisinin temel kavramlarını ve teorik temellerini açıklar. |
ÖÇ02 | Panel veri modellerini maliye verilerine uygular. |
ÖÇ03 | Panel veri analizlerinde spesifik sorunlarını çözer. |
ÖÇ04 | Panel veri teknikleriyle yatay kesit bağımlılığı, hetorojenlik, birim kök, nedensellik, eşbütünleşme ve tahminleri içeren analizleri gerçekleştirir. |
ÖÇ05 | Maliye ve ekonomi verileriyle panel veri analizlerini yürütür. |
ÖÇ06 | Panel veri sonuçlarını maliye politikaları açısından yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye, ekonomi ve kamu politikaları alanında ileri düzey teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı iktisat okullarının ve maliye yaklaşımlarının karşılaştırmalı analizini yapar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye disiplinini hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe gibi alanlarla ilişkilendirerek disiplinlerarası bir bakış açısıyla analiz yapar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak Maliye alanında elde ettiği sayısal ve istatistiki verileri analiz eder | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri değerlendirir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik veya profesyonel çalışmalarda liderlik yapar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik ve mesleki bilgiyi pratik uygulamalara dönüştürerek etkin çözümler üretir | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mali olaylara ilişkin hukuki düzenlemelerin farkında olarak mevzuat değerlendirmesi yapar | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini mesleki alanda kullanır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak maliye alanında hazırladığı özgün araştırmaları alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye bilim alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Panel Veri Ekonometrisine Giriş | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sabit/Rassal Etkiler ve Dinamik Panel Veri Modelleri | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Yatay Kesit Bağımlılığı ve Eğim Katsayılarının Homojenliği | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Durağanlık ve Birim Kök Testleri-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Durağanlık ve Birim Kök Testleri-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Eşbütünleşme Testleri-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Eşbütünleşme Testleri-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Uzun Dönem Tahminciler-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Uzun Dönem Tahminciler-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Nedensellik Testleri-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Nedensellik Testleri-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Kamu Maliye Verileriyle Panel Veri Analizi-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kamu Maliye Verileriyle Panel Veri Analizi-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kamu Maliye Verileriyle Panel Veri Analizi-III | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |