Genel Bilgi
| Birim | TUFANBEYLİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
| ELEKTRİK ENERJİSİ ÜRETİM, İLETİM VE DAĞITIMI PR. | |
| Kod | TBZ203 |
| Ad | Elektrik Makinaları |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Muhittin ÜNAL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Muhittin ÜNAL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, her türlü Trafo ve DA-AA elektrik makinelerinin uçlarının bulunması, devreye bağlanması ve çalıştırılması işlemlerine ait yeterliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
DA-AA makinenin yapısı ve çalışma prensibi, DA-AA makinelerine yol verme ve hız kontrol yöntemleri, DA-AA motorlarında elektriksel frenleme yöntemleri, Transformatörlerin yapısı ve çalışma prensibi, Transformatörlerde eşdeğer devre ve verim hesabı, Üç fazlı transformatörlerde değişik bağlantı grupları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Elektrik Makinaları Ders Notu: Muhittin ÜNAL
Notlar
Elektrik Makinaları Ders Notu: Muhittin ÜNAL
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Doğru akım şönt, seri ve kompunt motorlarını bilir. |
| ÖÇ02 | Doğru akım şönt, seri ve kompunt dinamolarını bilir. |
| ÖÇ03 | AC motorları açıklar ve teorik uygulama yapar. |
| ÖÇ04 | AC generatörleri açıklar ve teorik uygulama yapar. |
| ÖÇ05 | Bir fazlı ve üç fazlı trafoları bilir. |
| ÖÇ06 | Motor, generatör ve transformatörlerde verim hesabı yapar. |
| ÖÇ07 | DC motor ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, temel bilimler ve teknikerlik bilgilerini Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı alanında kullanır. | 3 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel elektrik ve elektronik elemanların niteliklerini uygun donanıma karar verme amacıyla karşılaştırır. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini kullanarak arızayı belirler. | 2 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin bağlantılarını yaparak analizini gerçekleştirir. | 2 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji çeşitlerini ve dönüşümlerini sağlayan bileşenleri proje geliştirme ve problem çözümünde kullanır. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknolojik gelişmeler doğrultusunda alanıyla ilgili bilgisayar programları kullanarak elektrik devrelerinin tasarım ve analizini yapar. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programlama dillerindeki gelişmeleri takip ederek alanındaki uygulamalara yönelik bilgisayar yazılımı geliştirir | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir sistemi veya süreci mikroişlemci tabanlı kontrol aygıtları ile kontrol eder. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bakım, onarım ve montaj işlemlerini gerçekleştirir. | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği teorik ve deneysel bilgiler ışığında meslek alanında sebep sonuç ilişkisini kurar. | 3 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etkin iletişim kurarak bağımsız ve çok disiplinli takım çalışması yapar. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli hizmeti sunma amacıyla mesleğiyle ilgili konularda sürekli kendini geliştirir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alandaki bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili biçimde kullanır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İş güvenliği, işçi sağlığı, ilk yardım, çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarihi değerler saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Elektrik Makinelerine Giriş, sınıflandırma | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | DA makinenin yapısı ve çalışma prensibi | Dersin uygulama alanlarının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
| 3 | Doğru akım makinelerinde komütasyon ve endüvi reaksiyonu | Önceki derslerin tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım |
| 4 | Doğru akım makinelerinde endüvinin yapısı; moment ve indüklenen gerilim ifadeleri | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 5 | Doğru akım motorları; eşdeğer devresi; çeşitleri | İlgili konunun literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
| 6 | Doğru akım generatör türleri ve paralel çalışma | Elektriksel bağlantı çeşitlerinin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | DA makinelerine yol verme ve hız kontrol yöntemleri ve elektriksel frenleme | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
| 9 | AC döner elektrik makinaları (Birinci bölüm) | İlgili konunun literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım |
| 10 | AC döner elektrik makinaları (İkinci bölüm) | Önceki derslerin tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 11 | AC döner elektrik makinaları (Üçüncü bölüm) | Önceki derslerin tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
| 12 | Manyetik Malzemeler ve Manyetik Devreler | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 13 | Elektromekanik Enerji Dönüşümü Prensipleri | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 14 | Transformatör çeşitleri ve konstrüksiyonu; | Derslerle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 15 | Bir transformatörün eşdeğer devresi ve parametre ölçümü; Gerilim regülasyonu ve verim. | Daha önceki işlenen tüm derslerin tekrar edilmesi ve pekiştirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders haftası için ölçme yöntemleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Sözlü Sınav, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||