Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ (YL) | |
| Kod | İM0035 |
| Ad | Mühendislikte Sayısal Yöntemler |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMED KAMİL TANRIKULU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMED KAMİL TANRIKULU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sayısal yöntemlerin mantığı ve değişik bilim, endüstri ve mühendislik problemine sayısal yöntemlerin uygulamasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Sayısal yöntemlere giriş; Lineer olmayan denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Lineer denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Özdeğer problemlerinin çözüm yöntemleri; Yaklaşık metodlar; interpolasyon; Sayısal integral; Sayısal Türev, Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Numerical Method in Engineering - S.C. Chapra, R.P. Canale. James F. Epperson, 2001.
Notlar
Numerical Method in Engineering - S.C. Chapra, R.P. Canale. James F. Epperson, 2001.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Sayısal yöntemlerin temel mantığını tanımlayabilecektir. |
| ÖÇ02 | Lineer denklem sistemlerinin çözümünü gerçekleştirir. |
| ÖÇ03 | Özdeğer problemlerinin analitik ve sayısal çözümünü gerçekleştirebilir. |
| ÖÇ04 | Interpolasyon Polinomları hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ05 | Sayısal Türev ve sayısal integrali hesaplayabilecektir. |
| ÖÇ06 | Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümlerinde birçok farklı yöntem uygulayarak çözebilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde İnşaat Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını İnşaat Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş, Sayısal Analizde Hata Kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Lineer Olmayan Denklem ve Denklem Sistemi, Kök Bulma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | İkiye Bölme Metodu, Newton Raphson Metodu, Secant Metodu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Lineer Denklem Sistemlerinin Çözümü, Direkt Metodlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Gauss Eliminasyon Metodu. LU Metodu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Özdeğer Problemleri, Analitik Metot İle Çözüm | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Özdeğer Problemlerinin Sayısal Çözümü İçin Kuvvet Metodu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Interpolasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Interpolasyon Polinomları :En Küçük Kareler Yöntemi, Lagrange Yöntemi, Newton Yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Sayısal Türev | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Sayısal İntegral | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Gaussian Quadrature Integrasyon Formülleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri: Başlangıç Değer Problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri: Sınır Değer Problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 147 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,88 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||