Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | CMZ120 |
| Ad | Bilgisayar Destekli Çizim |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. ESRA DENİZ GÜNER |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel komutlar ve bu komutların uygulandığı 2 boyutlu çizim çalışmaları yapmak.
Dersin İçeriği
Bilgisayar destekli çizim programlarının tanıtılması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İnternet ve makaleler
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Çevre Mühendisliğinde proje okumayı ve tasarımları çizim yoluyla anlatabilmeyi öğretir |
| ÖÇ02 | Çevre Mühendisliği öğrencilerinin proje çizim tekniklerinin kazanmasını sağlar. |
| ÖÇ03 | Ölçek kavramı sayesinde çizimi yapılan ünitelerin mühendislik ve mantıksal yönlerden irdelenmesini ve yorumlanmasını öğretir. |
| ÖÇ04 | Perspektif çizebilme becerisinin kazanılmasını sağlar. |
| ÖÇ05 | Dönem içerisinde gerçekleştirilen sınıf içi bilgisayar uygulamaları (AutoCAD programı) sayesinde proje çizim tekniklerine ilişkin farklı bakış açıları kazandırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 5 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | 5 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 5 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 4 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 4 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | 5 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Mühendislik eğitiminde gerekli olan Teknik resim alt yapısını öğrenerek, Teknik Resim çizim aletleri ile uygulama yapmak. | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 2 | İzdüşüm Kavramı, İzdüşüm Çeşitleri ve Çizim Kuralları; Noktanın, Doğrunun ve Düzlemin İzdüşümü Konusunda Uygulamalar; Çizgi çeşitleri ve Çizgi Kalınlıkları | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 3 | Genel Metot Yöntemiyle Çokgen Çizim Kuralları ve Uygulamalar; Özel Metot Yöntemiyle Çokgen Çizim Kuralları ve Uygulamalar; Ölçek Kavramı ve Ölçülendirmenin Mühendislikteki Önemi; Plan ve Kesit Kavramları | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 4 | Çizim aletleri ile Görünüş çıkarma, Perspektif çizme ve uygulamalar. | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 5 | Autocad 2013 kullanıcı arayüzünü tanıtımı | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 6 | Bilgisayar destekli çizim programlarının tanıtılması ve Temel komutların açıklanması | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | Çizim alanının hazırlanması | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
| 9 | Çizim ve düzenleme işlemleri | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 10 | Katmanlar ve tarama | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 11 | Çizimlerin ölçülendirilmesi | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 12 | Sınıf İçi Bilgisayar Destekli Çizim ve Projelendirme Uygulamaları (AutoCAD Programı) | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 13 | AutoCAD Programı ile Projelendirme Uygulamaları | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 14 | Çevre Mühendisliğindeki İçmesuyu Arıtma tesisi Ünitesinin Plan ve Kesit Görünüşlerinin Çizimi ve Ölçülendirilmesi | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 15 | Atıksu Arıtma tesisi Ünitesinin Plan ve Kesit Görünüşlerinin Çizimi ve Ölçülendirilmesi | Anlatım, Gösterip Yaptırma ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||