Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ PR. (İNGİLİZCE) | |
| Kod | EEES304 |
| Ad | Transformer Design |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | İngilizce |
| Seviye | Belirsiz |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET TÜMAY |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Trafo hesaplamaları ve tasarımını öğrenmek
Dersin İçeriği
Transformatör tasarımına giriş, sargı tasarımı, çekirdek tasarımı, izolasyon tasarımı, soğutma hesapları
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Transformer Engineering: Design and Practice, S.V. Kulkarni and S.A. Khaparde, Marcel Dekker, Inc.
Notlar
Ders Notları, Ders Sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Transformatörlerde elektrik ve manyetik prensipleri tanımlar |
| ÖÇ02 | Transformatörlerin matematik ve eşdeğer devre modellerini öğrenir. |
| ÖÇ03 | Transformatörlerin kararlı hal ve dinamik performanslarını analiz eder |
| ÖÇ04 | Transformatör davranışları modellemede kullanılan simülasyon araçlarını uygular |
| ÖÇ05 | Materyal, sargılar, izolasyon, kayıplar ve soğutmayı dikkate alarak transformatör tasarımı yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 4 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | 4 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme becerisine sahip olur. | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık edinir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Transformatör tasarımına giriş | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Elektromanyetik enerji dönüşümü prensileri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Manyetik çekirdek tasarımı | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Transformatör sargısı tasarımı | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Kayıp hesapları | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Eş değer devre ve gerilim regülasyonu | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Geçici hal analizi ve kısa devre davranışı | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınavlar | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Harmonik analizi ve manyetik saturasyon | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | İzolasyon tasarımı | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Termal tasarım ve soğutma | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Tasarım optimizasyonu teknikleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Test ve ölçüm yöntemleri | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Özel transformatörler | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Transformatör teknolojilerindeki son trentler | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||