Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE109 |
Ad | Eski Türk Edebiyatına Giriş I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Bilge KARGA GÖLLÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Eski Türk edebiyatını dil, kültür ve sanat anlayışı bakımından tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste Klasik Türk Edebiyatı dil ve sanatsal özellikleri bakımından anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haluk Gökalp, Tür ve Şekil Bilgisi, Kriter Yayınları, İst. 2009. Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2001. Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ. Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2002. Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara 1992.
Notlar
Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay. Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eski Türk edebiyatıyla ilgili temel terimleri açıklar. |
ÖÇ02 | Osmanlıcada sık kullanılan Farsça kelimeleri ayırt eder. |
ÖÇ03 | Divan şiirinde kullanılan nazım şekillerini tanır. |
ÖÇ04 | Eski Türk edebiyatının kaynaklarını seçer. |
ÖÇ05 | Divan şiirinin tarihi ve kültürel malzemesini ana hatlarıyla açıklar. |
ÖÇ06 | Sade dille yazılmış şiirleri biçim ve içerik açısından analiz eder. |
ÖÇ07 | Nazım şekillerini ve türlerini birbirinden ayırır. |
ÖÇ08 | Nazım şekillerini tespit eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkoloji'nin Faaliyet alanları ve Türkoloji'yi tanıtım etkinlikleri. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Türk edebiyatının tarihi gelişimi; Türk edebiyatının devreleri, Eski Türk edebiyatına verilen adlar. Aruzun doğuşu, gelişmesi, Arap, Fars ve Türk dillerindeki hece çeşitleri. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Aruz kusurları: Vasl, imale, med, zihaf, kasr, sekt-i melih. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz uygulamaları. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
5 | Edebiyat ve araştırmalarla ilgili terimler: Edebiyat, kafiye, redif, nazım, nesir, mısra, beyit; nüsha, istinsah, istinsah kaydı, ist. tarihi, müellif | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Beyitlerle kurulan nazım biçimleri. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Bentlerle kurulan nazım biçimleri. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eski Türk Edebiyatı nazım türleri-I | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Eski Türk Edebiyatı nazım türleri-II | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Eski Türk Edebiyatı nazım türleri-III | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Eski Türk edebiyatının kaynakları: Divan, tezkireler, tarihler, vefeyatnameler. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
13 | Tarihi, mitolojik kişi ve olaylar. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Beyit çözümleme çalışmaları-I | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Beyit çözümleme çalışmaları-II | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |