Genel Bilgi
Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
Kod | TE101 |
Ad | Osmanlıca I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HALUK GÖKALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı eski yazı okuma-yazma yeteneği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Arap harflerini, Türkçe kelimeleri Arapça ve Farsça kelimelerden ayırt edebilmek, Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyabilmek, öğrencilere Osmanlı Türkçesini okuma ve yazma yeteneği kazandırmak bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haluk GÖKALP, Osmanlıca, Karahan Kitabevi. Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi grameri, alfa yay., Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu, Annonymous, 1977, Architecture and Social Behavior, Lawrence Erlbaum Asscociated, New York
Notlar
Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arap alfabesini tanır. |
ÖÇ02 | Ağız metinlerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Sayıları, hareke ve diğer yardımcı işaretleri ayırt eder. |
ÖÇ04 | Türkçe sözcüklerden oluşan metinleri yazar. |
ÖÇ05 | Osmanlıca metinleri transkripsiyon alfabesini kullanarak yeni yazıya aktarır. |
ÖÇ06 | Osmanlıca metinlerin yazı çeşitlerini ayırt eder. |
ÖÇ07 | Yazma becerisini kullanır. |
ÖÇ08 | Türkçe, Arapça, Farsça kelimeleri ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel kaynaklara başvurur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin akademik makaleleri okur, bilimsel yöntemlerle metinler yazar. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazandığı bilgi ve beceriyle edebî metinlere eleştirel şekilde yaklaşır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini anlatır. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinler arası çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini açıklar. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesinin özellikleri | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Arap alfabesi tanıtımı (harflerin başta-ortada ve sondaki yazımı). | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Bitişmeyen harfler ve harekeler. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Harflerin ses değerleri | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Arapça-Farsça ve Türkçe sözcükleri ayırdetme. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
6 | Türkçe kelimelerde kalınlık-incelik. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Genizsi n, eklerin yazımı. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ayın. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
10 | Hemze ve vav-ı madule. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
11 | Elif-i maksure. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Şeddeli kelimeler. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Halklılaştırma. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | ay ve günler, ebced I | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
15 | ay ve günler, ebced II | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |