Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR) | |
| Kod | TİB853 |
| Ad | Arap Dilinde Vaz`, İştikak ve Sarf |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSA ALP |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUSA ALP
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yatay ve Dikey Kelimelerin Çekimleri Öğrenmek
Dersin İçeriği
Arap Dilinde Kelimelerin Vazı ile Çekimleri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamktadır.
Kaynaklar
Risale Vaziyye, Unkudu'z-Zevahir
Notlar
Tezhibu'l-Luğa
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | İlk vazı' ın kim olduğunu kavrar. |
| ÖÇ02 | Arapça bilimlerinden Vaz ilmini öğrenir. |
| ÖÇ03 | Arapça bilimlerinden Sarf ilmini öğrenir. |
| ÖÇ04 | Arapça bilimlerinden İştikak ilmini öğrenir. |
| ÖÇ05 | Sarf ile İştikakın farkını anlar. |
| ÖÇ06 | Arapçanı on üç bilim dalını mukayese eder. |
| ÖÇ07 | Arap dilinin kelime türetmeye uygun bir dil olduğunu kavramak. |
| ÖÇ08 | Arapça kelimelerin ön, orta ve son ek aldığını öğrenir. |
| ÖÇ09 | Sarf ile iştikakı farklı ilim dalı olarak kabul eden dilcileri tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 2 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 2 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 2 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Vaz' Kavram | M. Alp, A. Kuşçü Ve Arap Dil Bilimleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | İlk Vazı | M. Alp, Hasais Bazı lugati'l-Arabiyye | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Vazın Kısımları | M. Alp, Hasais Bazı lugati'l-Arabiyye | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Şahsi Vaz | M. Alp, A. Kuşçü Ve Arap Dil Bilimleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Nevi Vaz' | M. Alp, A. Kuşçü Ve Arap Dil Bilimleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Bakara 31. 33. Ayetler | K. Kerim | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 7 | Mevdu' | İci, R. Vaziyye | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Tasrif Terimi | Kutrub, Tasrifu'l-Efal | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Fiilerde Sarf | İci, R. Vaziyy | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | İsimlerde Sarf | İci, R. Vaziyye | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | 24 Siğa | Emsile-i muhtelife | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | İştikak Terimi | A Kuşçu, Unkud | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | iştikak Sarf Farkı | A Kuşçu, Unkud | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Ha-Ma-Da Fiili | Ezheri, T. Luğa | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Final sınavı | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 17 | Final Sınavı | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||