Genel Bilgi
| Birim | SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ | 
| SPOR YÖNETİCİLİĞİ PR. | |
| Kod | SYBS216 | 
| Ad | Sporda Gönüllülük | 
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Yarıyıl | 4. Yarıyıl | 
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 4 AKTS | 
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. | 
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere gönüllülüğün toplumsal, kültürel ve bireysel boyutlarını öğretmek, gönüllü çalışmaların etkilerini incelemek ve öğrencileri toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etmeye teşvik etmektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; gönüllülük kavramı, gönüllülüğün bireysel ve toplumsal faydaları, kurumlarda gönüllülük çalışmaları, farklı toplumsal gruplarla ve spor alanında gönüllülük çalışmaları ve gönüllülük uygulamalarını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Uyan-Semerci, E. E. P., ve Yurttagüler, N. Y. L. (2020). Türkiye'de Gönüllülük. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Notlar
Balaban, A. Y., ve İnce, İ. Ç. (2015). Gençlerin sivil toplum kuruluşlarındaki gönüllülük faaliyetleri ve gönüllülük algısı: Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV) Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(2), 149-169. Balabıyık, H. (2011). Gönüllülük ve yerel hizmetlere gönüllü katılım üzerine açıklamalar. Yönetim Bilimleri Dergisi. YILMAZ, M., SERTBAŞ, K., ve GUMUS, H. (2019). Gönüllülerin Faaliyetlere Katilim Nedenleri ve Motivasyonel Faktörlerin Analizi: Gençlik Merkezleri Örneği. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 117-127.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Gönüllülük kavramını açıklar. | 
| ÖÇ02 | Gönüllülük çalışmaları yürüten sivil toplum kuruluşlarını ve spor kulüplerini listeler. | 
| ÖÇ03 | Temel gönüllülük alanlarını inceler | 
| ÖÇ04 | Spor alanında yürütülen dünyada ve Türkiye'deki gönüllülük çalışmalarını analiz eder. | 
| ÖÇ05 | Gönüllülük çalışmalarının toplumsal faydalarını ve birey üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 
| ÖÇ06 | Farklı toplumsal gruplara yönelik gönüllülük faaliyeti uygular. | 
| ÖÇ07 | Spor kulüplerine ve örgütlerine yönelik gönüllülük projeleri hazırlar. | 
| ÖÇ08 | Gönüllülük alanında liderlik ve takım çalışması becerilerini geliştirir. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında bilgileri açıklar | |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor yönetimi alanına ilişkin bilgi ve beceri süreçlerini planlar. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor tesislerine ve teknolojilerine dair yönetim süreçlerini denetler. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre denetimlerini yapar. | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanmayı benimser. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerileri süreçlerini planlar. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygular ve paydaşlarıyla ilişkilerini düzenler. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Spor yönetimi alanında bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgileri açıklar. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder/ yürütür. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor organizasyonu ve etkinliklerini planlar / yönetir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumuluk bilinciyle spor kurumlarına proje/etkinlikler düzenler/uygular. | 5 | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı | İlk ders için ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap | 
| 2 | Yönetim ve Organizasyon Kavramları ve Gönüllülük | Gönüllülük kavramı ile ilgili videolar izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap | 
| 3 | Gönüllülük Kavramı ve Gönüllü Yönetimi | Gönüllü yönetimi ile ilgili örnekleri ele alan videoları izleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay | 
| 4 | Temel Gönüllülük Alanları | Gönüllülerin hangi alanlarda çalışmalar yürüteceğini açıklayan makaleler okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 5 | Spor Kurumlarında Gönüllülük Çalışmaları | Dünyadaki spor kurumlarında gönüllülük çalışmalarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Grup Çalışması | 
| 6 | Türk spor kulüplerinde gönüllülük çalışmaları | Türkiye'deki spor kulüplerinde gönüllülük çalışmalarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Grup Çalışması | 
| 7 | Türk spor örgütlerinde gönüllülük çalışmaları | Türkiye'deki spor örgütlerindeki gönüllülük faaliyetlerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay | 
| 8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 9 | Engelli sporlarında gönüllülük uygulamaları | Dünyada ve Türkiye'de engelli sporculara yönelik gönüllülük aktivitelerine dair video izleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Örnek Olay, Anlatım | 
| 10 | Çocuk sporculara yönelik gönüllülük çalışmaları | Çocuklarla yürütülen gönüllülük faaliyetlerini analiz etme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay, Grup Çalışması | 
| 11 | Kız çocukları ve kadın sporcular için gönüllülük çalışmaları | Dünyada kız çocukları ve kadın sporcular için yürütülen gönüllülük çalışmalarını listeleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay | 
| 12 | Mülteci sporculara yönelik gönüllük çalışmaları | Mülteci sporculara yönelik gerçekleştirilen gönüllülük çalışmaları örneklerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma | 
| 13 | Taraftarlar ve gönüllülük | Türkiye'de ve dünyada taraftarların gerçekleştirdiği gönüllülük çalışmalarını listeleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Örnek Olay | 
| 14 | Birinci grup sporda gönüllülük çalışmaları | Gönüllülük çalışmaları uygulama örneklerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama | 
| 15 | İkinci grup sporda gönüllülük çalışmaları | Gönüllülükte etkinlik ve liderlik konulu makale izleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 2 | 15 | 30 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 98 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,92 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||